Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1589
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Prezentowany obiekt to wysoka, ciemnozielona skrzynia, wsparta na czterech profilowanych nóżkach z szufladą na dole. Ścianę licową zdobi dekoracja malarska w postaci stojących prostokątów o wklęsło ściętych narożnikach, wyodrębnionych z tła miodowym kolorem i wąską bordową ramką. Środek pól zdobią trójgałązkowe kolczaste bukiety wyrastające z dzbanów. Rysunkiem zbliżone są do naturalnych kwiatów polnych, tylko kolorystyka — czerń, bordo, biel — oraz fantazyjne ulistwienie nadają im nierealistyczny wygląd. Charakter malatury z tendencją do naturalizmu wskazywałby na późną produkcję, a jej nieporadne malarstwo świadczyłoby o wiejskim warsztacie, czy nawet indywidualnej, a nie seryjnej produkcji.

Więcej

Prezentowany obiekt to wysoka, ciemnozielona skrzynia, wsparta na czterech profilowanych nóżkach z szufladą na dole. Ścianę licową zdobi dekoracja malarska w postaci stojących prostokątów o wklęsło ściętych narożnikach, wyodrębnionych z tła miodowym kolorem i wąską bordową ramką. Środek pól zdobią trójgałązkowe kolczaste bukiety wyrastające z dzbanów. Rysunkiem zbliżone są do naturalnych kwiatów polnych, tylko kolorystyka — czerń, bordo, biel — oraz fantazyjne ulistwienie nadają im nierealistyczny wygląd. Charakter malatury z tendencją do naturalizmu wskazywałby na późną produkcję, a jej nieporadne malarstwo świadczyłoby o wiejskim warsztacie, czy nawet indywidualnej, a nie seryjnej produkcji.

Walor zabytkowy skrzyni wzbogaca fakt, iż była to skrzynia wianna matki ks. Ferdynanda Machaya. W roku 1963 ks. Machay podarował ją wraz z innymi przedmiotami muzeum w Zubrzycy. Ferdynand Machay był bardzo ważną postacią dla Orawy. Urodził się 4 maja 1889 roku w Jabłonce. Uczył się w gimnazjum w Trzcianie. Studia odbył w Budapeszcie. Jako człowiek mieszkający na terenie podlegającym istotnym wpływom Węgier, szybko uległ madziaryzacji. O swoich korzeniach przypomniało mu obchodzone w Krakowie w 1910 roku 500-lecie bitwy grunwaldzkiej. Odtąd stał się gorącym orędownikiem Polski. W 1912 roku przyjął święcenia kapłańskie. W 1919 roku wraz z Piotrem Borowym i Wojciechem Halczynem wziął udział w delegacji do prezydenta Wilsona w sprawie włączenia do Polski ziem Orawy i Spisza. Pracował jako kapłan w Bukowinie i Lipnicy Wielkiej. W roku 1924 rozpoczął pracę w Krakowie. Zajmował się pracą charytatywną i redagowaniem pism katolickich, działał naukowo. Jako patriota został uhonorowany przez prezydenta Mościckiego godnością senatorską. W czasie II wojny światowej prowadził szeroko zakrojoną akcję charytatywną wśród najbardziej potrzebujących. W 1944 roku został mianowany arcyprezbiterem w kościele Mariackim. Wniósł wielkie zasługi w dzieło odrestaurowania słynnego ołtarza Wita Stwosza. Niestrudzony patriota i duchowny zmarł 31 lipca 1967 roku. Został pochowany na cmentarzu salwatorskim w Krakowie.

Opracowanie: Muzeum — Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Orawska skrzynia malowana

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: