Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 1720
- Miejsce powstania Polska
- Wymiary wysokość: 81 cm, szerokość: 69 cm
- Numer inwentarzowy Mt-A-M/327
- Muzeum Muzeum Okręgowe w Tarnowie
- Oddział Ratusz w Tarnowie
- Tematy władza, namalowane, znane postaci
- Technika malarstwo olejne
- Materiał płótno
- Prawa do obiektu Muzeum Okręgowe w Tarnowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi portret , sarmatyzm , 2D , barok , król , malarstwo , domena publiczna
Portret przedstawia Jana Sobieskiego (1629–1696), herbu Janina, syna Jakuba kasztelana krakowskiego i Teofilii z Daniłowiczów. Jest to jeden z nielicznych wizerunków Sobieskiego, hetmana wielkiego koronnego (1668), zanim został wybrany na króla Polski w 1674 roku.
Więcej Portret przedstawia Jana Sobieskiego (1629–1696), herbu Janina, syna Jakuba kasztelana krakowskiego i Teofilii z Daniłowiczów. Jest to jeden z nielicznych wizerunków Sobieskiego, hetmana wielkiego koronnego (1668), zanim został wybrany na króla Polski w 1674 roku.
Jan Sobieski, bohater spod Chocimia i Wiednia, urodził się w zamku w Olesku, niedaleko Podhorców. Był potomkiem sławnego hetmana Stanisława Żółkiewskiego. Najwspanialsze cnoty rycerskie wyniósł z rodzinnego domu. Zdobył gruntowne wykształcenie. Obok zalet rycerskich posiadał również zdolności dyplomatyczne, tak niezbędne w sprawowaniu władzy. Ożeniony w 1665 roku z markizą Marią Kazimierą de la Grange d’Arquien, wdową po Janie Zamoyskim, największą miłością jego życia — o czym świadczą zachowane listy.
Wizerunek należał pierwotnie do galerii podhoreckiej zainicjowanej przez Rzewuskich. Wśród portretów rodzinnych liczną grupę stanowiły podobizny ówczesnych osobistości, w tym hetmanów. Portret Jana Sobieskiego stanowił pendant do portretu Adama Mikołaja Sieniawskiego. Namalowany farbą olejną na płótnie powstał po roku 1720 i jest kopią wcześniejszego wizerunku z trzeciej ćwierci XVII wieku. Pomimo niewielkich walorów artystycznych stanowi cenny dokument w ikonografii króla Jana III Sobieskiego.
Opracowanie: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: