Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1284
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Tło kulturowe epoki w przypadku tarnowskiej kolekcji znajduje swe odpowiedniki w kulturze sarmackiej, charakteryzującej się potrzebą prezentacji zamożności i bogactwa właściciela. Prym szlachty i magnaterii posiadającej w XVIII wieku olbrzymie latyfundia i przywileje wpływał na rozwój i uprzemysłowienie kraju, a także na potrzebę prezentowania majątku i pozycji społecznej.

Więcej

Tło kulturowe epoki w przypadku tarnowskiej kolekcji znajduje swe odpowiedniki w kulturze sarmackiej, charakteryzującej się potrzebą prezentacji zamożności i bogactwa właściciela. Prym szlachty i magnaterii posiadającej w XVIII wieku olbrzymie latyfundia i przywileje wpływał na rozwój i uprzemysłowienie kraju, a także na potrzebę prezentowania majątku i pozycji społecznej.
Szkła stołowe zajmowały w domach magnackich i szlacheckich równorzędne miejsce z porcelaną i srebrem. Przedmioty szklane, ich forma i przeznaczenie odzwierciedlały bezpośrednio gusta i upodobania osób je zamawiających i gromadzących.
Puchar Corda Fidelium — z łac. „Serca Wiernych”, ze względu na duży rozmiar czaszy (16,5 cm) zaliczamy do grupy tak zwanych kielichów wiwatowych (zwanych także przechodnimi), które zajmowały osobną pozycję w rytuale biesiadnym, podawane z rąk do rąk w trakcie ceremonii. Nierzadko były wykonywane specjalnie w formie prezentu okolicznościowego, dla upamiętnienia osoby lub szczególnego wydarzenia, w XVIII wieku także w hutach polskich.
Prawdopodobnie tarnowski kielich z napisem: „CORDA FIDELIUM” można wiązać z osobą księcia Janusza Aleksandra Sanguszki (1712–1775), miecznika wielkiego litewskiego, marszałka nadwornego litewskiego, ostatniego ordynata Ostrogskiego, ożenionego z Konstancją z Denhoffów, spokrewnioną z Sieniawskimi właścicielami huty kryształowej w Lubaczowie. Był pierworodnym synem Pawła Karola Sanguszki i jego drugiej żony Marii Anny Lubomirskiej.
Kielich pochodzi ze zbiorów XX. Sanguszków z Gumnisk pod Tarnowem (obecnie dzielnica Tarnowa), od 1945 roku jest przechowywany w zbiorach Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Eksponowany na wystawie stałej w tarnowskim ratuszu.

Opracowanie: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Puchar „Corda Fidelium”

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: