Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1779
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Jeden z dwóch bliźniaczych zegarów szafkowo-podłogowych zdobiony imitacją zielonej laki dalekowschodniej pochodzi z wyposażenia zamku w Podhorcach pierwotnie należącego do Rzewuskich, następnie zakupionego wraz z wyposażeniem przez rodzinę Sanguszków.

Więcej

Jeden z dwóch bliźniaczych zegarów szafkowo-podłogowych zdobiony imitacją zielonej laki dalekowschodniej pochodzi z wyposażenia zamku w Podhorcach pierwotnie należącego do Rzewuskich, następnie zakupionego wraz z wyposażeniem przez rodzinę Sanguszków.
Szafy zegarów wyróżniają się malowaną złotem dekoracją pseudochińską, wzbogaconą motywami europejskimi oraz „chińskimi” scenami figuralnymi i krajobrazami, ponadto opieczętowane są pieczęcią z herbem Krzywda — Rzewuskich.
Szafy zegarów podhoreckich należą  do odmiany wypracowanej przez angielskich stolarzy i lakierników w drugiej i trzeciej dekadzie XVIII wieku i powstały zapewne w czwartej lub piątej dekadzie tamtego stulecia. Wykonano je w środkowej Europie, zapewne w stolarni działającej na potrzeby Rzewuskich. Za twórcę dekoracji malarskich hipotetycznie można uznać Józefa Rogowskiego — malarza i autora traktatu lakierniczego o „chińskiej robocie”. Z kolei mechanizmy i tarcze zegarowe reprezentują typowy, standardowy angielski model z drugiej ćwierci XVIII wieku. Ze względu na pewne elementy wystroju tarczy można je uznać za powstałe w tym samym czasie co obudowy. Należą one do najwcześniejszych opatrzonych marką warsztatową „Wiliam Jourdain Londyn”. Ten słynny zegarmistrz nie był jednak ich autorem. Zapewne wykonał je jeden z zegarmistrzów — „partaczy”, działających na terenie Prus Królewskich, częściowo na podstawie importowanych podzespołów, co dzisiaj określilibyśmy to jako „podróbkę”. Oba zegary stanowiące parę należą do nielicznych zachowanych mebli z terenu Rzeczypospolitej szlacheckiej, które określano wówczas jako „chińskie”. Tego typu meble były szczególnie popularne w drugiej połowie XVIII wieku w kręgach zamożniejszej szlachty.

Opracowanie: Łukasz Sęk (Muzeum Okręgowe w Tarnowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Zegar szafkowy typu podłogowego

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: