Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2674
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Obiekt jest własnością muzeum od 1972 roku. Został odnaleziony w chłopskiej izbie w Mszalnicy pod Nowym Sączem podczas badań etnograficznych. Był tam przechowywany od kilkudziesięciu lat, jego wcześniejsze dzieje nie są niestety znane. Po zakupieniu został poddany gruntownej konserwacji mającej na celu usunięcie przemalówek i zabezpieczenie zachowanej oryginalnej warstwy malarskiej.
Obraz jest jedynym przykładem gotyckiego malarstwa tablicowego w zbiorach sądeckiego muzeum i jednym z jego najcenniejszych eksponatów. Jest to górna część prawego skrzydła niewielkiego tryptyku z połowy XV wieku.

Więcej

Obiekt jest własnością muzeum od 1972 roku. Został odnaleziony w chłopskiej izbie w Mszalnicy pod Nowym Sączem podczas badań etnograficznych. Był tam przechowywany od kilkudziesięciu lat, jego wcześniejsze dzieje nie są niestety znane. Po zakupieniu został poddany gruntownej konserwacji mającej na celu usunięcie przemalówek i zabezpieczenie zachowanej oryginalnej warstwy malarskiej.
Obraz jest jedynym przykładem gotyckiego malarstwa tablicowego w zbiorach sądeckiego muzeum i jednym z jego najcenniejszych eksponatów. Jest to górna część prawego skrzydła niewielkiego tryptyku z połowy XV wieku.

Na awersie znajduje się św. biskup Erhard z infułą na głowie, trzymający pastorał i księgę, na której spoczywa para oczu. Przedstawiony został na srebrnym tle laserowanym na złoto, z płytko rytowanymi konturami infuły i pastorału. Ta strona skrzydła jest gorzej zachowana, u dołu obrazu, na twarzy i piersiach świętego występują znaczne ubytki malowidła.
Żyjący na przełomie VII i VIII wieku św. Erhard był biskupem Ratyzbony oraz biskupem misyjnym w Alzacji. Z tego okresu pochodzi legenda, według której uzdrowił on św. Ofelię, córkę Adalryka, księcia Alzacji, która będąc niewidomą od urodzenia, podczas udzielania przez niego chrztu, odzyskała wzrok. Stąd też w ikonografii święty przedstawiany jest z parą oczu na księdze. Był czczony jako patron chroniący przed zarazą, opiekun szpitali oraz cechów szewców, kowali i piekarzy.
Na rewersie skrzydła przedstawiona jest św. Klara, która została ukazana w półpostaci, lekko skierowana w lewo. W dłoniach trzyma wieżyczkową monstrancję oraz księgę. Ubrana jest w brązowo-zielonkawe szaty zakonne z ciemniejszym welonem na głowie, obszytym na brzegach białym szerokim pasem.
Św. Klara, urodzona w 1194 roku, była pierwszą kobietą wśród uczniów św. Franciszka z Asyżu. W wieku 18 lat opuściła dom rodzinny i przyjęła habit zakonny. Wraz z siostrą Agnieszką założyła zgromadzenie Pań Ubogich, zwanych też klaryskami, zostając jego pierwszą ksienią.

Prawdopodobnie skrzydło stanowiło część tryptyku pochodzącego z jednego z okolicznych kościołów. Mógł to być zarówno kościół parafialny w Mystkowie, wsi sąsiadującej z Mszalnicą, który istniał tam od XIV wieku, jak i kościoły klasztorne franciszkanów w Nowym Sączu i ss. klarysek w Starym Sączu. Na pochodzenie malowidła ze świątyni klasztornej wskazywałby przede wszystkim dobór postaci przedstawionych na obrazie — św. Klary jako założycielki i patronki zakonu klarysek oraz św. Erharda, założyciela wielu klasztorów. Pewne jest natomiast, że powstało ono na terenie Małopolski, ma bowiem wszelkie cechy typowe dla małopolskich obrazów ołtarzowych połowy XV wieku. Są nimi na przykład: miękki styl draperii, uproszczony modelunek dłoni i twarzy, ograniczona gama barwna z charakterystycznym rdzawo-czerwonym tłem rewersu.

Opracowanie: Edyta Ross-Pazdyk (Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Fragment tryptyku gotyckiego „Św. Klara” / „Św. Biskup Erhard”

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: