Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2318
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Niniejszy obraz został podzielony na trzy pola: dwa w kształcie stojącego prostokąta w górnej strefie i jedno w formie leżącego u dołu obrazu. W górnej części obrazu, po lewej, ukazana jest scena wypędzenia z Raju Adama i Ewy, opatrzona podpisem: Creatio et pecatum Oryginale, Adami et Eva (z łac. „Stworzenie i grzech pierworodny — Adam i Ewa”). Po prawej zaś Ukrzyżowanie, podpisane: Redemptionm (z łac. „Odkupienie”). W dolnym polu znajduje się natomiast scena moralizatorska spajająca całościowy przekaz.  

Więcej

Obraz został kupiony do muzeum w 1945 roku. Powstał on w 2. poł. XVIII wieku w jednym ze starosądeckich cechów.
Jest to bardzo interesujący, symboliczny obraz odwołujący się do popularnej w sztuce barokowej tematyki śmierci i przemijania. Został podzielony na 3 kwatery: dwie w kształcie stojącego prostokąta w górnej części i jedną, podłużną u dołu obrazu. W górnych obrazach ukazana jest scena wypędzenia z Raju Adama i Ewy oraz Ukrzyżowanie. Oba przedstawienia zostały podpisane łaciną: Creatio et pecatum oryginale; Adami et Eva (z łac. „Stworzenie i grzech pierworodny — Adam i Ewa”) oraz Redemption (z łac. „Odkupienie”). W dolnej kwaterze natomiast przedstawiona jest moralizatorska treść dzieła. Umieszczone tam poszczególne wyobrażenia symboliczne zostały opatrzone komentującymi je łacińskimi sentencjami, ułatwiającymi widzowi prawidłowe odczytanie treści obrazu. W centrum omawianej kwatery znajduje się głowa, której jedną połowę stanowi czaszka z wężem z jabłkiem w pysku przewijającym się przez jej otwory, a drugą kobieca twarz. Symbolizuje ona głowę Ewy przed i po grzechu pierworodnym, którego konsekwencją jest śmierć. Na niej stoi zegar w złotej oprawie odmierzający czas ludzkiego życia. Po bokach głowy i zegara umieszczone zostały następujące napisy: Memento Mori, Venit hora homo era (z łac. „Pamiętaj o śmierci, Przychodzi godzina, módl się człowiecze”) i Hodie michi — cras tibi (z łac. „Dzisiaj mnie — jutro tobie”). Pod głową znajdują się: karta z zapisem nutowym, księga i naszyjnik z pereł. Na lewo od niej przedstawione zostały: trumna oraz lichtarz z gasnącą świecą podpisane: Defecerunt sicut fumus dies mei (z łac. „Bo dni moje jak dym znikają”). Dookoła głowy rozmieszczone zostały różne przedmioty: korona, berło, karty i kości do gry oraz pierścienie. Odnoszą się one do doczesnych przyjemności i pragnień człowieka, takich jak: władza, rozrywka, bogactwo czy wiedza, do których dąży on, trwoniąc swoje życie. Komentuje to napis nad trumną: Universa vanitas omnis homo vivens (z łac. „Zbytki świata wszystkich ludzi”). Na prawo od głowy ukazane są, symbolizujące ulotność ludzkiego życia, ulatujące bańki mydlane oraz bukiet róż z opadającymi płatkami, którym towarzyszy napis: Qui quasi flos egreditur et conteritur (z łac. „Jak kwiat wyrasta i więdnie”). U dołu obrazu znajduje się podsumowująca całość sentencja: Erit tibi pro suavi odore foetor et pro crispanti crine calvitium Isaia 3-tio (z łac. „Pisane tobie zamiast perfum zaduch, zamiast uczesanych włosów — łysina” Izajasz 3).

Opracowanie: Edyta Ross-Pazdyk (Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Obraz „Memento Mori”

Zdjęcia

Audio

Obraz „Memento Mori” Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Obraz „Memento Mori” [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj

Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: