Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 2. poł. XVII w.
- Miejsce powstania Małopolska
- Wymiary wysokość: 21,9 cm, średnica: stopy: 11,7 cm, czary: 8,7 cm
- Numer inwentarzowy MNS/3831/S
- Muzeum Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu
- Tematy religijność
- Technika złocenie, trybowanie, odlewanie, cyzelowanie
- Materiał srebro
- Prawa do obiektu Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi liturgia , warsztat , złotnictwo , ornament , kielich , 3D , barok , sztuka sakralna , katolicyzm , rzemiosło , domena publiczna
Kielich znajduje się w zbiorach muzealnych od 2004 roku, kiedy to został zakupiony w jednym z sądeckich antykwariatów. Jest najstarszym eksponatem rzemiosła artystycznego w sądeckim muzeum. Stanowi przykład XVII-wiecznego złotnictwa małopolskiego o cechach charakterystycznych dla warsztatów tego regionu, takich jak: smukła, gładka czara osadzona w koszyczku, owoidalny nodus, trybowana dekoracja oraz motywy uskrzydlonych główek aniołków, będące częstym elementem zdobiącym krakowskie złotnictwo tego okresu.
WięcejKielich znajduje się w zbiorach muzealnych od 2004 roku, kiedy to został zakupiony w jednym z sądeckich antykwariatów. Jest najstarszym eksponatem rzemiosła artystycznego w sądeckim muzeum. Stanowi przykład XVII-wiecznego złotnictwa małopolskiego o cechach charakterystycznych dla warsztatów tego regionu, takich jak: smukła, gładka czara osadzona w koszyczku, owoidalny nodus, trybowana dekoracja oraz motywy uskrzydlonych główek aniołków, będące częstym elementem zdobiącym krakowskie złotnictwo tego okresu.
Kielich ma lekko wypukłą stopę na planie koła, pokrytą schweifwerkiem (ornament będący etapem przejściowym między okucionym a małżowinowo-chrząstkowym, przyjmujący kształt wyginającego się esowato i cęgowo okucia), w który wplecione są główki aniołków oraz owoce fig. Owoidalny nodus i koszyczek zdobiący gładką czarę również dekoruje schweifwerk z wplecionymi uskrzydlonymi główkami aniołków. Na kielichu na początku XIX wieku zostały wybite dwa znaki probiercze w kształcie prostokąta z półksiężycem i literą „E” w środku (kontrybucyjna cecha austriacka). Ponadto na spodzie stopy znajduje się wyryta data „A. D. 1681”, przetarta w górnej połowie liter i cyfr. Ze względu na to, że prace małopolskich warsztatów złotniczych nie były znaczone cechami miejskimi i imiennymi, nie jest możliwe dokładne ustalenie miejsca powstania kielicha oraz nazwiska złotnika, który go wykonał.
Opracowanie: Edyta Ross-Pazdyk (Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: