Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 16028
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Czwórka Józefa Chełmońskiego jest najbardziej znanym i najczęściej przywoływanym przykładem szczytowych osiągnięć naturalizmu w malarstwie polskim. To wielkoformatowe płótno ukazuje pędzący wprost na widza zaprzęg czterech koni, powożony z fantazją przez ukraińskiego chłopa. Zwierzęta odmalowane w naturalnej wielkości zdają się rozsadzać powierzchnię obrazu, powodując złudzenie niepowstrzymanego, ciągle trwającego ruchu.

Więcej

Czwórka Józefa Chełmońskiego jest najbardziej znanym i najczęściej przywoływanym przykładem szczytowych osiągnięć naturalizmu w malarstwie polskim. To wielkoformatowe płótno ukazuje pędzący wprost na widza zaprzęg czterech koni, powożony z fantazją przez ukraińskiego chłopa. Zwierzęta odmalowane w naturalnej wielkości zdają się rozsadzać powierzchnię obrazu, powodując złudzenie niepowstrzymanego, ciągle trwającego ruchu. Wrażenie to potęguje skontrastowanie żywiołowości głównego motywu ze statycznym tłem — bezkresnym, monotonnym pejzażem, a także zastosowanie ograniczonej palety sprowadzonej do wybijających się optycznie brązów zaprzęgu i neutralnych szarości tła.
Iluzjonizm przedstawienia wywoływać może u wrażliwego widza asocjacje słuchowe — dźwięk mosiężnych kółek uprzęży, ciężkie uderzenia końskich kopyt, chlupot błota, turkotanie kół na wybojach, świst bata i pokrzykiwanie woźnicy.
Dzieło powstało w Paryżu, gdzie Chełmoński przebywał w latach 1875—1887 i gdzie tworzył obrazy wyłącznie o tematyce polskiej, inspirowane wrażeniami z pobytów na Ukrainie i Podolu. Artysta obdarzony był fenomenalną pamięcią i nieprzeciętną wrażliwością kolorystyczną.
Motyw rozpędzonych, kierujących się wprost na widza koni Chełmoński przeniósł bezpośrednio z dzieła swego profesora z monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych Aleksandra (Sándora) Wagnera, Wyścigi w cyrku rzymskim, z 1873 roku.
Wcześniejsza wersja obrazu — Czwórka spienionych koni w śniegu — wystawiona w roku 1878 na dorocznym paryskim Salonie zrobiła furorę i otworzyła przed Chełmońskim drogę do międzynarodowej kariery, uznania i dobrobytu. Artysta wielokrotnie powtarzał później motyw rozpędzonych zaprzęgów mknących przez zimowe, jesienne i letnie bezkresne przestrzenie.

Opracowanie: Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Obraz „Czwórka” Józefa Chełmońskiego

Zdjęcia

Audio

Obraz „Czwórka” Józefa Chełmońskiego odc. B Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Obraz „Czwórka” Józefa Chełmońskiego [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj
Obraz „Czwórka” Józefa Chełmońskiego odc. A Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: