Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2035
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W wyniku konkursu autorką projektów kostiumów oraz scenografii do baletu Harnasie Karola Szymanowskiego została Irena Lorentowicz, scenografka i malarka, absolwentka Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie.
Projekty kostiumów, wraz z rysunkami i makietami dekoracji, wystawiono 24 kwietnia 1936 roku w salach Orbisu, nieopodal budynku Opery. Za scenografię do tego spektaklu Irena Lorentowicz zdobyła I nagrodę w konkursie Grand l'Opera i pięcioletnie stypendium rządu francuskiego. Dekoracje do Harnasiów spłonęły we wrześniu roku 1936 w pożarze gmachu Opery Paryskiej.

Więcej

W wyniku konkursu autorką projektów kostiumów oraz scenografii do baletu Harnasie Karola Szymanowskiego została Irena Lorentowicz, scenografka i malarka, absolwentka Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie.
Projekty kostiumów, wraz z rysunkami i makietami dekoracji, wystawiono 24 kwietnia 1936 roku w salach Orbisu, nieopodal budynku Opery. Za scenografię do tego spektaklu Irena Lorentowicz zdobyła I nagrodę w konkursie Grand l'Opera i pięcioletnie stypendium rządu francuskiego. Dekoracje do Harnasiów spłonęły we wrześniu roku 1936 w pożarze gmachu Opery Paryskiej.
W swoich wspomnieniach pt. Oczarowanie Irena Lorentowicz tak pisała o pracy nad projektami kostiumów: „Spędziłam wówczas sporo czasu na wyszukiwaniu dawnych drzeworytów góralskich i malowideł na szkle, starając się wzorować w zakresie szczegółów ikonograficznych na specyficznej ornamentyce starego stroju góralskiego, stylizując syntetycznie w modnej wówczas konwencji Schillerowskiego neorealizmu. Każdy góral w wysokiej czapie zbójnickiej mógł się w tych czasach wydawać powtórzeniem Skoczylasa, który sięgał do źródeł malowideł na szkle — tych samych źródeł. Próżno szukałam innego spojrzenia na tę trudną tematykę i pogrążona w góralszczyźnie, zaczadzona poetyką starej legendy, ani się spostrzegłam, jak szybko czas minął”.
W roku 1976 Irena Lorentowicz podarowała projekty kostiumów Muzeum Narodowemu w Krakowie. Na stałe są eksponowane w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma”.

Opracowanie: Lesław Dall (Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma”), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Projekty kostiumów do baletu Karola Szymanowskiego „Harnasie” autorstwa Ireny Lorentowicz

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: