Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Maurycy Gottlieb (1856—1879)
- Czas powstania 1876
- Wymiary wysokość: 63 cm, szerokość: 53 cm
- Oznaczenie autorskie M Gottlieb/1876
- Numer inwentarzowy MNK-II-a-6
- Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
- Oddział Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
- Dostępność Sala Siemiradzkiego
- Tematy wielokulturowość, namalowane, znane postaci
- Technika malarstwo olejne
- Materiał płótno
- Data pozyskania 1883, dar Aleksandra Krywulta
- Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja MNK, projekt iMNK
- Tagi Biblia , orientalizm , judaika , Żydzi , malarstwo , autoportret , 2D , audiodeskrypcja , domena publiczna
Kompozycja przedstawia emanującego smutkiem i cierpieniem młodego mężczyznę o orientalnych rysach twarzy ubranego w zdobioną ciemną szatę, w diademie królewskim na głowie i ze złotym kolczykiem w uchu. Utrzymany w ciemnej gamie kolorystycznej obraz został rozjaśniony plamami barw bursztynowych w partii twarzy i ramion oraz ciepłymi czerwieniami tła.
Więcej Kompozycja przedstawia emanującego smutkiem i cierpieniem młodego mężczyznę o orientalnych rysach twarzy ubranego w zdobioną ciemną szatę, w diademie królewskim na głowie i ze złotym kolczykiem w uchu. Utrzymany w ciemnej gamie kolorystycznej obraz został rozjaśniony plamami barw bursztynowych w partii twarzy i ramion oraz ciepłymi czerwieniami tła. Poprzez wprowadzenie wyrafinowanej gamy miękko kładzionych plam barwnych połączonych z subtelnymi walorami światłocieniowymi oraz z refleksami światła Gottlieb uzyskał specyficzny tajemniczy nastrój.
Tworząc autoportret, malarz nawiązał do dwóch postaci znanych pod imieniem Ahaswer, dając dzięki temu możliwość dwoistej interpretacji dzieła. Wschodni w stylu strój oraz królewski diadem wskazują, że jest to wizerunek Ahaswera — biblijnego króla Persów, wspominanego w Księdze Estery, który zapewnił Żydom wolność i przywileje. Ahaswer to również imię Żyda z średniowiecznej antysemickiej legendy, który nie pomógł Chrystusowi idącemu z krzyżem na Golgotę, za co skazany został na wieczną tułaczkę. Postać Ahaswera z kompozycji Gottlieba można odczytać jako archetyp Żyda Wiecznego Tułacza, symbol bezdomności narodu, wykorzenienia, ciągłej tułaczki. Gottlieb zwrócił w ten sposób uwagę na dramat narodu pozbawionego własnego państwa, akcentując równocześnie konieczność tolerancji. Nie bez znaczenia w podjęciu przez artystę tego tematu były wydarzenia antysemickie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w rezultacie których artysta, mimo obrony przez Jana Matejkę, opuścił Kraków i wyjechał do Monachium. To właśnie podczas wizyt w monachijskiej Starej Pinakotece miał okazję podziwiać dzieła Rembrandta, które wpłynęły zarówno na podejmowane przez niego tematy — Rembrandt wielokrotnie sięgał do wątków biblijnych, stworzył również serię autoportretów i portretów żydowskich — jak i na formę kompozycji. To pod jego wpływem Gottlieb zastosował w wizerunku Ahaswera silne efekty światłocieniowe, wywiedzione z ukrytego źródła światła, złoto-bursztynowy ton, roztapiający kontur postaci i nastrój skupienia i tajemniczości.
Opracowanie: Urszula Kozakowska-Zaucha (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: