Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Piotr Michałowski (1800–1855)
- Czas powstania 1845–1855
- Wymiary wysokość: 72 cm, szerokość: 118 cm
- Oznaczenie autorskie niesygnowany
- Numer inwentarzowy MNK-II-a-749
- Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
- Oddział Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
- Dostępność Sala Michałowskiego
- Tematy wielokulturowość, namalowane, znane postaci
- Technika malarstwo olejne
- Materiał płótno
- Data pozyskania 1902, dar Józefy Michałowskiej
- Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja MNK, projekt iMNK
- Tagi portret , Żydzi , malarstwo , 2D , wielokulturowość , audiodeskrypcja , domena publiczna
Grupowy konterfekt galicyjskich Żydów należy do późnych dzieł Piotra Michałowskiego (1800—1855). Powstał w czasie, kiedy artysta — uprawiający malarstwo, jako hobby — gospodarował w majątku Bolestraszyce, nieopodal Przemyśla. Obraz ten, stanowiący właściwie studium olejne, przypomina swym charakterem XVII-wieczne portrety holenderskie. Z mrocznej, abstrakcyjnej przestrzeni wyłaniają się popiersia pięciu Żydów w różnym wieku: od patriarchalnego starca pośrodku, poprzez mężczyzn dojrzałych, w sile wieku i nieco młodszych, po ukazanego z lewej strony młodzieńca o ironicznym obliczu i charakterystycznych pejsach. Dwaj modele pośrodku noszą na głowach rytualne tkaniny — tałesy.
Więcej Grupowy konterfekt galicyjskich Żydów należy do późnych dzieł Piotra Michałowskiego (1800—1855). Powstał w czasie, kiedy artysta — uprawiający malarstwo, jako hobby — gospodarował w majątku Bolestraszyce, nieopodal Przemyśla. Obraz ten, stanowiący właściwie studium olejne, przypomina swym charakterem XVII-wieczne portrety holenderskie. Z mrocznej, abstrakcyjnej przestrzeni wyłaniają się popiersia pięciu Żydów w różnym wieku: od patriarchalnego starca pośrodku, poprzez mężczyzn dojrzałych, w sile wieku i nieco młodszych, po ukazanego z lewej strony młodzieńca o ironicznym obliczu i charakterystycznych pejsach. Dwaj modele pośrodku noszą na głowach rytualne tkaniny — tałesy. Na obliczach mężczyzn malują się zróżnicowane nastroje, wyrażające odmienne temperamenty portretowanych. Melancholijna zaduma, smutek i powaga starszych mężczyzn kontrastują z zawadiackim uśmieszkiem chłopca. Koncentrując się na oddaniu duchowej głębi modeli, Michałowski dość syntetycznie potraktował detale: sumarycznie opracowane zostały szczegóły strojów oraz tło. Znakomicie uchwycone semickie rysy, zróżnicowana charakterystyka psychologiczna, doskonała technika oraz wysublimowana tonacja barwna sprawiają, iż dzieło uchodzi za jeden z najbardziej trafnych wizerunków polskich Żydów. Jednocześnie interpretowane bywa jako wynik refleksji artysty nad przemijaniem, nad stadiami ludzkiego życia.
Opracowanie: dr Aleksandra Krypczyk (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: