Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 5510
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Grupowy konterfekt galicyjskich Żydów należy do późnych dzieł Piotra Michałowskiego (1800—1855). Powstał w czasie, kiedy artysta — uprawiający malarstwo, jako hobby — gospodarował w majątku Bolestraszyce, nieopodal Przemyśla. Obraz ten, stanowiący właściwie studium olejne, przypomina swym charakterem XVII-wieczne portrety holenderskie. Z mrocznej, abstrakcyjnej przestrzeni wyłaniają się popiersia pięciu Żydów w różnym wieku: od patriarchalnego starca pośrodku, poprzez mężczyzn dojrzałych, w sile wieku i nieco młodszych, po ukazanego z lewej strony młodzieńca o ironicznym obliczu i charakterystycznych pejsach. Dwaj modele pośrodku noszą na głowach rytualne tkaniny — tałesy.

Więcej

Grupowy konterfekt galicyjskich Żydów należy do późnych dzieł Piotra Michałowskiego (1800—1855). Powstał w czasie, kiedy artysta — uprawiający malarstwo, jako hobby — gospodarował w majątku Bolestraszyce, nieopodal Przemyśla. Obraz ten, stanowiący właściwie studium olejne, przypomina swym charakterem XVII-wieczne portrety holenderskie. Z mrocznej, abstrakcyjnej przestrzeni wyłaniają się popiersia pięciu Żydów w różnym wieku: od patriarchalnego starca pośrodku, poprzez mężczyzn dojrzałych, w sile wieku i nieco młodszych, po ukazanego z lewej strony młodzieńca o ironicznym obliczu i charakterystycznych pejsach. Dwaj modele pośrodku noszą na głowach rytualne tkaniny — tałesy. Na obliczach mężczyzn malują się zróżnicowane nastroje, wyrażające odmienne temperamenty portretowanych. Melancholijna zaduma, smutek i powaga starszych mężczyzn kontrastują z zawadiackim uśmieszkiem chłopca. Koncentrując się na oddaniu duchowej głębi modeli, Michałowski dość syntetycznie potraktował detale: sumarycznie opracowane zostały szczegóły strojów oraz tło. Znakomicie uchwycone semickie rysy, zróżnicowana charakterystyka psychologiczna, doskonała technika oraz wysublimowana tonacja barwna sprawiają, iż dzieło uchodzi za jeden z najbardziej trafnych wizerunków polskich Żydów. Jednocześnie interpretowane bywa jako wynik refleksji artysty nad przemijaniem, nad stadiami ludzkiego życia.

Opracowanie: dr Aleksandra Krypczyk (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Obraz „Żydzi” Piotra Michałowskiego

Zdjęcia

Audio

Obraz „Żydzi” Piotra Michałowskiego [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj
Obraz „Żydzi” Piotra Michałowskiego Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj

Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: