Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 11399
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Obraz Henryka Siemiradzkiego Pochodnie Nerona, zwany również Świeczniki chrześcijaństwa, zapoczątkował zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie. Artysta uwiecznił na nim jeden z najtragiczniejszych momentów w historii chrześcijaństwa — opisane przez Swetoniusza i Tacyta spalenie rzekomych sprawców pożaru, jaki wybuchł w Rzymie za panowania Nerona w 64 roku n.e.

Więcej

Obraz Henryka Siemiradzkiego Pochodnie Nerona, zwany również Świeczniki chrześcijaństwa, zapoczątkował zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie. Artysta uwiecznił na nim jeden z najtragiczniejszych momentów w historii chrześcijaństwa — opisane przez Swetoniusza i Tacyta spalenie rzekomych sprawców pożaru, jaki wybuchł w Rzymie za panowania Nerona w 64 roku n.e.
Obraz dzieli się na dwie, przeciwstawne części kompozycji. Z prawej strony ukazuje męczenników — kobiety i mężczyzn — skrępowanych i przywiązanych do słupów. Pod nimi widnieją tabliczki z łacińskim napisem informującym, iż są to chrześcijanie — podpalacze miasta. Obok tych „żywych pochodni” krzątają się mężczyźni wzniecający ogień. Druga część dzieła, która zajmuje niemal całą przestrzeń płótna przedstawia przepych „Złotego domu Nerona”, jego samego  znoszą ze schodów na lektyce na żółto ubrani murzyni. Przed pałacem, można dostrzec grupy senatorów, filozofów, patrycjuszy, urzędników, gladiatorów i niewolników, tancerek i ulicznic, tłoczących się z ciekawością oczekujących na znak rozpoczęcia egzekucji, jaki ma dać czerwoną chustką w głębi stojący aparytor cezara, albo stojących pojedynczo, patrzących  z przestrachem na ohydna scenę. W całym obrazie widać zdecydowanie więcej wyuzdania albo apatycznej ciekawości, niż litosnego współczucia. Siemiradzki nasyca obraz kolorem, mnogością detali, skupiając swoją artystyczną uwagę na oddaniu pewnej historycznej chwili z przeszłości Rzymu, w sposób pełen piękna, uroku i nieukrywanego zachwytu, mimo niewątpliwego dramatu jaki rozgrywa się w jego najistotniejszym fragmencie, zepchniętym jednak przez artystę na margines. Widać, iż artysta uciekł od pokazania, jakby sugerował tytuł, męczeństwa pierwszych chrześcijan niemal dosłownie i kompozycyjnie spychając ich na margines dzieła, a skoncentrował swoją uwagę na zobrazowaniu, piękna i przepychu Starożytnego Rzymu.
W 1876 roku ukończone malowidło zostało zaprezentowane w rzymskiej Akademii św. Łukasza, po czym obraz rozpoczął triumfalne tournée po Europie. Był wystawiany w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Petersburgu, we Lwowie, Poznaniu, Londynie i Pradze.
W czasie uroczystych obchodów jubileuszu 50-lecia pracy twórczej Józefa Ignacego Kraszewskiego, które odbyły się w październiku 1879 roku w krakowskich Sukiennicach, Siemiradzki ofiarował Pochodnie Nerona narodowi, jako dzieło mające zapoczątkować zbiory przyszłego Muzeum Narodowego w Krakowie.
Napis na ramie: ET LUX IN TENEBRIS LUCEBAT ET TENEBRAE EAM NON COMPREHENDERUNT („A światłość w ciemności świeci i ciemność go nie ogarnęła”, J I,5).

Opracowanie: Anna Budzałek (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Mniej

Obraz „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego

Zdjęcia

Audio

Obraz „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Obraz „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: