Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania XVII/XVIII w.
- Miejsce powstania Ruś Zachodnia (dawna Rzeczypospolita)
- Wymiary wysokość: 134 cm (z ramą), 107 cm (w świetle ramy), szerokość: 98 cm (z ramą), 61 cm (w świetle ramy)
- Numer inwentarzowy MNK-XVIII-47
- Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
- Oddział Pałac Biskupa Erazma Ciołka
- Tematy wielokulturowość, religijność, namalowane
- Technika stolarka, rzeźbienie, malowanie, srebrzenie, złocenie, tempera, laserowanie, rytowanie
- Materiał drewno, tempera
- Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi sztuka sakralna , malarstwo , Matka Boska , ikona , barok , 3D , wielokulturowość , ikonografia , święci , domena publiczna , malarstwo tablicowe
Ikona należy do typu Matki Boskiej Opieki, znanej jako Pokrow, charakterystycznego dla Rusi. Właściwym źródłem tematu ikony miała być wizja Andrzeja Szalonego (cs. Jurodiwyj), której doświadczył w świątyni blacherneńskiej w Konstantynopolu.
Więcej Ikona należy do typu Matki Boskiej Opieki, znanej jako Pokrow, charakterystycznego dla Rusi. Właściwym źródłem tematu ikony miała być wizja Andrzeja Szalonego (cs. Jurodiwyj), której doświadczył w świątyni blacherneńskiej w Konstantynopolu.
Święto Matki Bożej Opieki przypadało 1 października i było to zarazem święto biskupa Ananiasza i Romana Melodosa (Słodkopiewcy), którzy obecni byli w ikonie obok Andrzeja Szalonego z uczniem Epifaniosem. Roman w centrum u dołu demonstrował wers kontakionu, tonu 3, śpiewany w cerkwi na święto Matki Boskiej Opieki: „Panna dziś stoi przed nami w cerkwi [i z rzeszą świętych niewidzialnie modli się za nas do Boga]”. Śpiewany jest też tego dnia troparion tonu 4: „Uroczyście świętujmy dzisiaj, pobożni ludzie, olśnieni Twoim, Bogurodzico, przyjściem, i spoglądając na Twój przeczysty obraz, z miłością wołajmy: osłoń nas czcigodnym swoim płaszczem, i wybaw nas od wszelkiego zła, prosząc Syna swojego o zbawienie dusz naszych”.
W starszych ikonach przedstawiano z reguły parę cesarską, na ogół Leona Mądrego i Zoe, później — Konstantyna i jego matkę Helenę. Przedstawionym wraz z nimi biskupem mógł być Sylwester, związany z odnalezieniem relikwii Krzyża Świętego i poświęceniem kościoła Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Wśród osób pierwszego planu w ikonie ruskiej wyróżnia się również para królewska, poprzedzona przez biskupa identyfikowanego niekiedy jako pierwszy greckokatolicki biskup lwowski (od r. 1700) Józef Szumlański. Cechy fizjonomiczne pary monarszej wskazują, że należy w nich rozpoznać króla Jana III Sobieskiego (1629–1696, król od 1674) i jego żonę Marię Kazimierę (1641–1716) oraz wspomnianego Józefa Szumlańskiego, który miał towarzyszyć królowi, jeszcze jako kapelan, w bitwie pod Wiedniem. Obecność króla można tłumaczyć tym, że dzięki swoim tryumfom stał się nadzwyczaj popularny na Rusi Czerwonej i Podolu.
Opracowanie: Mirosław Piotr Kruk (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: