Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3084
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
  • Autor Leon Chwistek (1884–1944)
  • Czas powstania ok. 1919
  • Wymiary wysokość: 70 cm, szerokość: 100 cm
  • Oznaczenie autorskie Leon Chwistek
  • Numer inwentarzowy MNK-II-b-950
  • Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Oddział Gmach Główny
  • Galeria Sztuki Polskiej XX wieku
  • Tematy namalowane, znane postaci
  • Technika malarstwo olejne
  • Materiał tektura
  • Data pozyskania 1948, zakup od Olgi Chwistkowej
  • Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
  • Digitalizacja MNK, projekt iMNK
  • Tagi malarstwo , 2D , domena publiczna
Wydruk opisu

Leon Chwistek to obok Stanisława Ignacego Witkiewicza i Zbigniewa Pronaszki główny teoretyk grupy formistów, który w sposób wszechstronny analizował teoretyczne podstawy sztuki i starał się wprowadzać w praktyce wypracowane przez siebie teorie. Dla jego malarstwa zasadnicze znaczenie miały kubizm i włoski futuryzm. Podobnie jak inni formiści z kubizmu zaczerpnął przekonanie o konieczności uniezależnienia dzieła od natury, rytmizację i geometryzację form oraz jednolitą kolorystykę.

Więcej

Leon Chwistek to obok Stanisława Ignacego Witkiewicza i Zbigniewa Pronaszki główny teoretyk grupy formistów, który w sposób wszechstronny analizował teoretyczne podstawy sztuki i starał się wprowadzać w praktyce wypracowane przez siebie teorie. Dla jego malarstwa zasadnicze znaczenie miały kubizm i włoski futuryzm. Podobnie jak inni formiści z kubizmu zaczerpnął przekonanie o konieczności uniezależnienia dzieła od natury, rytmizację i geometryzację form oraz jednolitą kolorystykę. Jego obrazy są jednak znacznie dalsze od postulatów kubistycznych niż dzieła pozostałych formistów. O wiele więcej niż oni wprowadził natomiast do swojej sztuki zdobyczy futuryzmu, w tym zainteresowanie zjawiskiem nowoczesnego miasta, wyimaginowaną architekturą, dynamiką i ruchem.
Temat pojedynku na szable, ze względu na dynamikę i możliwość analizy poszczególnych faz ruchu, stał się jednym z jego ulubionych motywów, opracowywanych wielokrotnie w akwarelach i obrazach olejnych.
W Szermierce ruch jest precyzyjnie odmierzony, a gesty i układ postaci dowodzą dogłębnej znajomości układów szermierczych. Gama barwna obrazu, złożona z fioletów i żółcieni, podkreśla błyski światła na broni.
Do podejmowania tego tematu skłaniały Chwistka także przyczyny pozaartystyczne. W młodości artysta zajmował się szermierką i odnosił w tej dziedzinie sukcesy. W roku 1914 głośnym echem odbił się w prasie paryskiej zwycięski pojedynek na szable, stoczony przez niego z Wacławem Dunin-Wąsowiczem w obronie honoru narzeczonej.

Opracowanie: Światosław Lenartowicz (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Obraz „Szermierka” Leona Chwistka

Zdjęcia

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: