Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3863
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
  • Autor Andrzej Wróblewski (1927—1957)
  • Czas powstania 1949
  • Wymiary wysokość: 120 cm, szerokość: 70 cm
  • Oznaczenie autorskie obiekt niesygnowany, na odwrocie napis: ANDRZEJ WRÓBLEWSKI. SYN I ZABITA MATKA, [...] 1949
  • Numer inwentarzowy MNK-II-b-3467/I
  • Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Oddział Gmach Główny
  • Tematy wojna, namalowane, znane postaci, śmierć
  • Technika malarstwo olejne
  • Materiał płótno
  • Data pozyskania 1989, zakup
  • Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie, obiekt udostępniony dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego, www.andrzejwroblewski.pl
  • Prawa do wizerunków cyfrowych © wszystkie prawa zastrzeżone, MNK, obiekt udostępniony dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego, www.andrzejwroblewski.pl
  • Digitalizacja MNK, projekt iMNK
  • Tagi wojna , śmierć , malarstwo , 2D , rodzina , © wszystkie prawa zastrzeżone
Wydruk opisu

Obraz ukazuje kilkuletniego chłopca obejmującego kobietę, ujętą od ramion, bez głowy. Kobieta nie żyje, choć wydaje się, że bezwładnym gestem ręki odwzajemnia pieszczotę. Artysta namalował ją sinawym błękitem i ubrał w niebieską sukienkę. W ten sposób — wykorzystując symbolikę błękitu: sferę cienia, niematerialności i transcendencji — malował wszystkie ofiary wojny, ludzi umarłych. Uogólniona, świadomie prymityzowana forma i niemal płasko kładziony kolor służą kondensacji treści i ekspresji.

Więcej

Obraz ukazuje kilkuletniego chłopca obejmującego kobietę, ujętą od ramion, bez głowy. Kobieta nie żyje, choć wydaje się, że bezwładnym gestem ręki odwzajemnia pieszczotę. Artysta namalował ją sinawym błękitem i ubrał w niebieską sukienkę. W ten sposób — wykorzystując symbolikę błękitu: sferę cienia, niematerialności i transcendencji — malował wszystkie ofiary wojny, ludzi umarłych. Uogólniona, świadomie prymityzowana forma i niemal płasko kładziony kolor służą kondensacji treści i ekspresji.
Wróblewski postanowił zmierzyć się z ciężarem wojennej makabry, kiedy jeszcze był studentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W antywojennych obrazach, które zaczął tworzyć w roku 1949, skupił się na kilku motywach, koncentrujących się wokół śmierci. Oprócz kompozycji Syn i zabita matka, która ma swoje antonimiczne pendant w Matce z zabitym synem (1949), powstało kilka obrazów ukazujących parę młodych ludzi, z których jedno, malowane błękitem, nie żyje (jak na odwrocie omawianego dzieła), oraz wstrząsający cykl Rozstrzelań I—VIII (1949). Artysta zawarł w nim dramat okupacyjnego terroru — niepewność życia, codzienną śmierć w publicznych, doraźnych egzekucjach, w których ginęli mężczyźni, kobiety i dzieci.

Obiekt udostępniony dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego. www.andrzejwroblewski.pl

Opracowanie: Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz także inne prace Andrzeja Wróblewskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie

Mniej

Obraz „Syn i zabita matka” Andrzeja Wróblewskiego

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: