Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Marcin Lekszycki (zm. 1798)
- Czas powstania 1766
- Miejsce powstania Kraków
- Wymiary wysokość: 55 cm, szerokość: 15,7 cm
- Numer inwentarzowy MNK-ND-782ab
- Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
- Oddział Gmach Główny
- Galeria Rzemiosła Artystycznego
- Tematy miasto, życie codzienne, wokół stołu
- Technika kucie, rytowanie, odlewanie, cyzelowanie
- Materiał srebro
- Data pozyskania depozyt Zgromadzenia Towarzyszy Krawieckich, 1905 r.; odnowiony w 1949 r.
- Prawa do obiektu Zgromadzenie Towarzyszy Krawieckich
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi złotnictwo , Kraków , 3D , cechy rzemieślnicze , ornament , rzemiosło , rokoko , miasto , domena publiczna
Wilkom jest jednym z najcenniejszych krakowskich zabytków cechowych przechowywanych w Muzeum Narodowym w Krakowie. Został złożony w muzeum 19 września 1905 roku przez Zgromadzenie Towarzyszy Krawieckich wraz z zespołem pamiątek należących do cechu krawców: ladą cechową, dzwonkiem, tacą i krucyfiksem.
Więcej Wilkom jest jednym z najcenniejszych krakowskich zabytków cechowych przechowywanych w Muzeum Narodowym w Krakowie. Został złożony w muzeum 19 września 1905 roku przez Zgromadzenie Towarzyszy Krawieckich wraz z zespołem pamiątek należących do cechu krawców: ladą cechową, dzwonkiem, tacą i krucyfiksem.
Wilkom należał do cechu krawców, o czym świadczą puncowane napisy oraz figurka św. Homobonusa, patrona krawców i
sukienników. Puncowane napisy — na nakrywie: „[...] MONOBUS”; na korpusie: „ZA PANOW / TOWARZYSZÓW / WOYCIECHA PIETRASZEWSKIEGO / ALEXANDRA KUNICKIEGO; ZA PANÓW. / BALCESOROW. / P. ANTONIEGO BŁOŃSKIEGO / P. SEBASTYANA KOZIŃSKIEGO; ZA PANA / OYCA GOSPODNIEGO / P. HENDRYKA WRZALIKA / ANO: DNI: / 1766 D. 8 9BRIS [NOVEMBRIS]”.
Wilkom należy do najwcześniejszych znanych i datowanych prac Marcina Lekszyckiego (cecha ML), złotnika krakowskiego czynnego w latach 1763–1798. Lekszycki w roku 1763 został przyjęty do cechu złotników krakowskich, a od roku 1765 był samodzielnym mistrzem. W następnych latach pełnił ważne funkcje w cechu, m.in. podstarszego i prymasa cechu złotników. Pracował w Krakowie dla zleceniodawców miejscowych i okolicznych kościołów. Zachowało się około czterdziestu znakowanych dzieł autorstwa Lekszyckiego, m.in.: monstrancje, kielichy, kadzielnice, lampy wieczne i plakietki wotywne. Zabytki te są przykładami realizacji złotniczych z wykorzystaniem ornamentu rocaille.
Prace Lekszyckiego z końcowej fazy twórczości prezentują prostotę form charakterystyczną dla okresu klasycyzmu.
Opracowanie: Alicja Kilijańska (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: