Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3831
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Prezentowany rząd koński jest częścią niemal typowego wyposażenia jeździeckiego, używanego w XVII- i XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej przez bogatą szlachtę i magnatów.
Rząd składa się z siodła, popręgu, strzemion oraz ogłowia ze szkofią i podpiersienia. Czaprak z parą taszek pochodzi również z kolekcji Adama Sapiehy, lecz brak proweniencji historycznej co do właściciela.

Więcej

Prezentowany rząd koński jest częścią niemal typowego wyposażenia jeździeckiego, używanego w XVII– i XVIII–wiecznej Rzeczypospolitej przez bogatą szlachtę i magnatów.
Rząd składa się z siodła, popręgu, strzemion oraz ogłowia ze szkofią i podpiersienia. Czaprak z parą taszek pochodzi również z kolekcji Adama Sapiehy, lecz brak proweniencji historycznej co do właściciela.
Siodło o dwóch łękach okutych złoconą blachą srebrną dekorowaną rokokowymi motywami roślinnymi, wydobytymi rytowaniem na groszkowanym tle oraz karneolami inkrustowanymi złotem i imitacjami brylantów przy gniazdach. Ławki drewniane, siedzisko i skrzydełka pokryte morelowym aksamitem haftowanym złotą nicią z motywem palmety. Puśliska z amarantowej taśmy podszytej skórą. Strzemiona tureckie z mosiądzu złoconego. W stopce wycięta ażurowa gwiazda.
Czaprak wykonany jest z czerwonego aksamitu usztywnionego płótnem konopnym i podszytego płótnem lnianym lakierowanym na zielono. Krawędzie obszyte są taśmą ze złotych nici oraz frędzlami. Do aksamitu przyszyto aplikacje haftowane na tekturze złotą nicią i cekinami w motywy liści akantu i palmet. Taszki z czerwonego aksamitu ozdobione podobnie jak czaprak.
Ogłowie wykonane z karmazynowej taśmy naszytej na skórę, ozdobione sztuczkami z blachy mosiężnej, złoconej, dekorowanej rytym ornamentem oraz karneolami i imitacjami brylantów. Na naczółku nabijany złotem karneol z nałożoną złotą Pogonią otoczony mniejszymi kamieniami. Do kartusza mocowane frędzle ze złotej nici. Od góry do naczółka mocowana szkofia z XVII wieku. Oprawa w kształcie kielicha kwiatu wykonana ze srebra złoconego, rytowanego i niellowanego w motywy roślinne, kameryzowana czerwonym kamieniem oraz szlifowanymi kryształami górskimi. Do oprawy zamocowane na skórze strusie pióra. Do nagłówka mocowane po obu stronach wisiory z amarantowych i złotych nici ujętych w oprawę z blachy mosiężnej, złoconej i kameryzowanej karneolami oraz imitacjami brylantów i turkusami.
Podpiersień z karmazynowej taśmy przyszytej do skórzanego podkładu, pokrytej sztuczkami jak na ogłowiu. Pośrodku na zszyciu taśmy ozdobnie wycinany kartusz z owalnym karneolem ozdobionym złoconymi plastycznymi ornamentami i imitacjami brylantów.

Ważne terminy:
ogłowie — uprząż rzemienna na głowę konia
szkofia — ozdoba męskiego nakrycia głowy w postaci srebrnego orlego skrzydła ozdabianego filigranem i wysadzanego drogocennymi kamieniami używana w XVI i XVII wieku
czaprak — podkładka pod siodło, chroniąca skórę konia przed otarciami (zwykle filcowa lub płócienna)
taszka — element zbroi okrywający biodra, rodzaj kieszeni, zwykle bogato zdobionej, mocowanej po obu stronach siodła lub na olstrach 
karneol — kamień szlachetny o barwie czerwonej (jego nazwa pochodzi od łac. carnis — mięso) 
puśliska — skórzane paski, na których wiszą strzemiona
palmeta — motyw dekoracyjny w kształcie stylizowanego liścia palmy
podpiersień — pasek biegnący przez piersi wierzchowca i służący do utrzymanie siodła we właściwym położeniu. 
Pogoń — herb Wielkiego Księstwa Litewskiego (czytaj więcej)
popręg — pasek przebiegający pod brzuchem wierzchowca, jego głównym zadaniem jest utrzymanie siodła we właściwym położeniu 
kartusz — ozdobne obramowanie herbu
kameryzacja — technika zdobienia przedmiotów, głównie złotniczych i broni, przez wysadzanie ich powierzchni kamieniami szlachetnymi

Opracowanie: Piotr Wilkosz (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz także siodło huculskie tornycia z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Mniej

Rząd koński wg tradycji rodzinnej po hetmanie Stanisławie Jabłonowskim

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: