Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3576
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Leon Wyczółkowski wykonał panneau dekoracyjne Rycerz wśród kwiatów przedstawiające husarza siedzącego na koniu i dmącego w róg na tle łąki pełnej kwiatów. Praca ta była wystawiana w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1907 roku. Rzeźbiony husarz z Domu Jana Matejki jest identyczny z pierwowzorem wymalowanym na panneau.

Więcej

Leon Wyczółkowski wykonał panneau dekoracyjne Rycerz wśród kwiatów przedstawiające husarza siedzącego na koniu i dmącego w róg na tle łąki pełnej kwiatów. Praca ta była wystawiana w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1907 roku. Rzeźbiony husarz z Domu Jana Matejki jest identyczny z pierwowzorem wymalowanym na panneau. Siedzący na koniu husarz w zbroi ze złoconymi skrzydłami i prawdziwymi orlimi piórami w lewej ręce trzyma róg, który przykłada do ust, a w prawej szeroką uzdę, którą spina wierzchowca. Koń okryty jest czerwono-złotym, ozdobionym kolorowymi szkłami imitującymi kamienie szlachetne czaprakiem oraz wyposażony w ozdobną złotą uprząż.

Opracowanie: Marta Kłak-Ambrożkiewicz (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Legendarne skrzydła husarskie

Charakterystyczną ozdobą husarskiej zbroi były legendarne skrzydła. Te, które rozbudzały wyobraźnię filmowców, malarzy i wielu z nas. Narosło wokół nich mnóstwo mitów. Do czego tak naprawdę służyły? Historycy dowiedli, że nie były one używane w boju. Nie chroniły husarza przed ściągnięciem go z...

Więcej

Charakterystyczną ozdobą husarskiej zbroi były legendarne skrzydła. Te, które rozbudzały wyobraźnię filmowców, malarzy i wielu z nas. Narosło wokół nich mnóstwo mitów.
Do czego tak naprawdę służyły? Historycy dowiedli, że nie były one używane w boju. Nie chroniły husarza przed ściągnięciem go z konia za pomocą tatarskiego arkana (długiego sznura z pętlą) ani nie służyły do płoszenia koni przeciwnika — kto mógł usłyszeć szum skrzydeł w ferworze walki, szczęku broni? Używanie skrzydeł w walce uniemożliwiłoby słynne husarskie cięcie szablą „znad głowy”. Skrzydła husarskie stosowano najczęściej podczas parad i pogrzebów wielkich osobistości, być może także tuż przed bitwą, jako broń psychologiczną.
Niezależnie od ich prawdziwej funkcji, stały się symbolem wielkich polskich zwycięstw i często przedstawianym motywem w sztuce oraz w znakach i odznakach wojskowych, szczególnie w polskich siłach powietrznych. Od 1936 roku w lotnictwie Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzono nowy wzór orła uzupełniony parą skrzydeł husarskich właśnie. Wzór ten można zobaczyć na naszym portalu w kolekcji Muzeum Armii Krajowej: Orzeł czapkowy lotniczy.
 

Opracowanie: Kinga Kołodziejska (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.


Warto też zobaczyć pozostałe elementy wyposażenia husarza:
Półzbroję husarską i Szablę husarską z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie
Półzbroje husarską i Szyszak husarski z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu

Mniej

Rzeźba „Husarz siedzący na koniu” Leona Wyczółkowskiego, projektu Jana Matejki

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: