Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2442
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Scena przedstawia boginię Afrodytę, która nachyla głowę w stronę uskrzydlonego Amora, by posłuchać, co ten ma jej do powiedzenia. Zagadkowy uśmiech bogini sugeruje frywolny charakter rozmowy. Warsztatowa wirtuozeria: nieskazitelnie gładki modelunek i pieczołowicie oddane szczegóły — to typowe cechy sztuki rzeźbiarskiej Wiktora Brodzkiego.

Więcej

Scena przedstawia boginię Afrodytę, która nachyla głowę w stronę uskrzydlonego Amora, by posłuchać, co ten ma jej do powiedzenia. Zagadkowy uśmiech bogini sugeruje frywolny charakter rozmowy. Warsztatowa wirtuozeria: nieskazitelnie gładki modelunek i pieczołowicie oddane szczegóły — to typowe cechy sztuki rzeźbiarskiej Wiktora Brodzkiego. Obficie udrapowana tkanina, kołczan i strzały należące do Amora, a także gołąb, atrybut Afrodyty, opracowane są z wielką dbałością o detal.
Ograniczony zasób motywów i chętne ich powielanie to inny charakterystyczny rys twórczości artysty, spowodowany w dużej mierze  ogromnym popytem na wykuwane przez niego marmurowe posągi. Fama zdolnego rzeźbiarza — protegowanego rodziny carskiej, od 1862 roku członka petersburskiej Akademii — sprawiła, że zainteresowanie jego dziełami było niezmiennie wielkie. Również i tę rzeźbę autor wykonał w trzech wariantach: dwie pozostałe znajdują się w Petersburgu. 
Liczne sceny oparte na motywach mitologicznych, cenione przez zamożnych klientów zamawiających rzeźby do dekoracji swoich siedzib, pozwoliły Brodzkiemu rozwinąć nieco sentymentalny, pełen salonowej galanterii styl. Innym wątkiem w jego twórczości była rzeźba portretowa — wykonał wiele popiersi sławnych Polaków.
Wystudiowane upozowanie postaci oraz idealizacja rysów ich twarzy stanowi wyraz inspiracji chłodnym stylem Antonia Canovy. Akademizm w interpretacji Brodzkiego odznacza się także wyraźnymi odwołaniami do rokoka. Rzeźba Pierwsze podszepty miłości — lekka anegdota w przesyconej słodyczą interpretacji — przywodzi na myśl twórczość francuskich rzeźbiarzy rokokowych: Clodiona i Edmé Bouchardona.
Praca Brodzkiego zwróciła uwagę krytyków na Pierwszej Wielkiej Wystawie Sztuki Polskiej, która odbyła się  w Krakowie w 1887 roku: „Tu znowu powiedzieć można, że jakiś wierszyk erotyczny, zaklęty w marmurze, dobywa się z ust figlarnego amorka miłości i wywołując rozkoszny uśmiech bogini, przenika swą treścią całe jej ciało, cudownie piękne” — pisał z egzaltacją Henryk Struve.

Opracowanie: Agata Małodobry (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Rzeźba „Pierwsze podszepty miłości” („Podszepty miłości”, „Tajemnice miłości”) Wiktora Brodzkiego

Zdjęcia

Powiązania

Ćwiczenia

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: