Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 4662
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
  • Autor Pius Weloński (1849–1931)
  • Czas powstania 1881 (odlew), 1880 (model)
  • Wymiary wysokość: 180 cm
  • Oznaczenie autorskie sygnatura ryta na podstawie z prawej: Pio Weloński | Roma 1881 | Fonderia Nelli. Roma
  • Numer inwentarzowy MNK-II-rz-340
  • Muzeum Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Oddział Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
  • Dostępność Sala Siemiradzkiego
  • Tematy wyrzeźbione, ciało
  • Technika odlewanie, cyzelowanie, szlifowanie, polerowanie
  • Materiał brąz
  • Prawa do obiektu Muzeum Narodowe w Krakowie
  • Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
  • Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
  • Tagi rzeźba , Rzym , 2D , domena publiczna
Wydruk opisu

Pełnoplastyczna, całopostaciowa rzeźba przedstawia gladiatora rzymskiego z uniesionym ramieniem. Na postumencie został wyryty napis: „Ave Caesar! Morituri te salutant” („Niech żyje Cezar! Idący na śmierć cię pozdrawiają”). Gladiator to, sądząc po atrybutach, najprawdopodobniej retiarius (sieciarz). Walczył on trójzębem lub harpunem zrobionym z ości tuńczyka, sztyletem oraz siecią, którą zarzucał przeciwnikowi na głowę.
Polska publiczność zwracała przede wszystkim uwagę na słowiańską fizjonomię wojownika, dopatrując się w dziele Welońskiego ukrytego przesłania narodowego. Świadomość narodowa kazała widzieć w tej klasycznej, na wskroś akademickiej pracy alegorię sytuacji Polaków pod zaborami. Odnajdywano ją w losie rzymskiego gladiatora, którego życie zależne było od jego właściciela.

Więcej

Pełnoplastyczna, całopostaciowa rzeźba przedstawia gladiatora rzymskiego z uniesionym ramieniem. Na postumencie został wyryty napis: „Ave Caesar! Morituri te salutant” („Niech żyje Cezar! Idący na śmierć cię pozdrawiają”). Gladiator to, sądząc po atrybutach, najprawdopodobniej retiarius (sieciarz). Walczył on trójzębem lub harpunem zrobionym z ości tuńczyka, sztyletem oraz siecią, którą zarzucał przeciwnikowi na głowę.
Polska publiczność zwracała przede wszystkim uwagę na słowiańską fizjonomię wojownika, dopatrując się w dziele Welońskiego ukrytego przesłania narodowego. Świadomość narodowa kazała widzieć w tej klasycznej, na wskroś akademickiej pracy alegorię sytuacji Polaków pod zaborami. Odnajdywano ją w losie rzymskiego gladiatora, którego życie zależne było od jego właściciela.
Gladiator zwraca uwagę bardzo wysokim poziomem artystycznym. Prezentując swój akademicki kunszt, artysta popisuje się swobodą w oddaniu budowy figury ludzkiej, jej ruchu, napięcia mięśni. Postać ma idealne proporcje, zgodne ze starożytnymi wzorami. To pierwsze dzieło rzeźbiarskie polskiego artysty, które doczekało się wysokiej oceny na arenie międzynarodowej. O popularności rzeźby zadecydowała zarówno perfekcja jej wykonania, jak i temat nawiązujący do starożytnego Rzymu, którego dziejami fascynowano się w II połowie XIX wieku, czego przykładami są m.in. sukces malarstwa Henryka Siemiradzkiego oraz powieść Henryka Sienkiewicza Quo vadis

Opracowanie: Anna Budzałek (Muzeum Narodowe w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Rzeźba „Gladiator” Piusa Welońskiego

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: