Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2275
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
  • Autor Léon Levasseur, konstruktor
  • Czas powstania 1908—1909
  • Miejsce powstania Francja
  • Wymiary wysokość: 60 cm, długość: 110 cm, szerokość: 55 cm, waga: 95 kg
  • Numer inwentarzowy MLP 010/1
  • Muzeum Muzeum Lotnictwa Polskiego
  • Tematy technika
  • Materiał metal
  • Prawa do obiektu Muzeum Lotnictwa Polskiego
  • Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
  • Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
  • Tagi przemysł , lotnictwo , technika , domena publiczna
Wydruk opisu

Francuski Antoinette V–8, powstały w latach 1908—1909, jest najstarszym silnikiem lotniczym w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Jego konstruktorem był Léon Levasseur, który wcześniej zajmował się konstrukcjami napędów do łodzi motorowych...

Więcej

Francuski Antoinette V–8, powstały w latach 1908—1909, jest najstarszym silnikiem lotniczym w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Jego konstruktorem był Léon Levasseur, który wcześniej zajmował się konstrukcjami napędów do łodzi motorowych.
Levasseur był związany z firmą  „Antoinette”, zajmującą się różnego rodzaju produkcją, jednak bez wielkiego powodzenia. Jej właścicielem był Robert Gastambide, który nadał jej nazwę od imienia swojej córki. 
W 1903 roku Levasseur opracował silnik, który miał napędzać motorówki, a cztery lata później zajął się konstruowaniem samolotów. Do ich napędu postanowił użyć silnika o rozwiązaniach technicznych opartych na tych z łodzi motorowych.
Silnik Antoinette V-8 był pod wieloma względami bardzo nowoczesny i jednocześnie nietypowy: napęd ośmiocylindrowy dwurzędowy (po cztery cylindry w każdym rzędzie) w układzie „V”. Jego chłodzenie było oparte na pełnym odparowaniu wody na cylindrach („zagotowanie” wody na cylindrach). Powstała para wodna była skraplana przez zespół miedzianych długich rurek umieszczonych na kadłubie samolotu. Układ zasilania oparto na wtrysku benzyny w kanały ssące do każdego cylindra osobno.
Układ rozrządu obsługiwał tylko zawór wydechowy, ssący otwierał się samoczynnie podczas suwu ssania w cylindrze. Silnik był bardzo awangardowy i, niestety, niepewny przy pracy. Z tego też powodu nie zdobył zbyt dużego uznania w oczach użytkowników.
Moc silnika V–8 o pojemności 8,0 l dochodziła do 65 KM przy 1100 obrotach na minutę.
W Muzeum znajduje się również kadłub samolotu „Antoinnette”, napędzanego opisanym powyżej  silnikiem. Na uwagę zasługuje system sterowania samolotu oraz jego silnika.
Silnik produkcji seryjnej o pojemności 8,0 l. i mocy 60 km. Układ 8-cylindrowy, widlasty, chłodzenie wodą. 

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Pierwsze kroki Antoinette

Sukces braci Wright, którzy 17 grudnia 1903 roku wzbili się w powietrze na wysokość 37 m (wcześniej 14 grudnia Orville Wright odbył nieudany lot na wysokość 36 m), rozpalił wyobraźnię konstruktorów. Barierą odległości, którą za wszelką cenę starano się pokonać, stał się kanał La Manche...

Więcej

Sukces braci Wright, którzy 17 grudnia 1903 roku wzbili się w powietrze na wysokość 37 m (wcześniej 14 grudnia Orville Wright odbył nieudany lot na wysokość 36 m), rozpalił wyobraźnię konstruktorów. Barierą odległości, którą za wszelką cenę starano się pokonać, stał się Kanał La Manche.
Jednym z pierwszych samolotów, na których podjęto próby, był Antoinette. W 1909 roku Hubert Latham stał o krok od pobicia rekordu odległości — samolot musiał jednak wodować. Pilot  bardzo szybko przekuł porażkę w sukces konstrukcyjny maszyny, reklamując ją hasłem — „Samoloty Antoinette są niezatapialne” (ostatecznie Kanał La Manche przemierzył jako pierwszy Louis Bleriot 25 lipca 1909 roku).
Co ciekawe, konstruktor maszyny — Lavavasseur nie był wykształconym inżynierem, ale talent i pasja sprawiły, że udało mu się stworzyć samolot, który na początku wieku uchodził za jeden z najlepszych aeroplanów na świecie (sławę przyniósł mu chłodzony wodą ośmiocylindrowy silnik widlasty umieszczony w sercu maszyny).
W kolekcji Wirtualnych Muzeów Małopolski nie mogło zabraknąć silnika lotniczego Antoinette, który na co dzień można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Opracowanie: Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Silnik lotniczy „Antoinette” — model V8

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: