Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1143
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii...

Więcej
W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii. 7 września 1930 roku ponownie zwyciężyli na RWD-2 w II Locie Południowo-Zachodniej Polski, na przełomie września i października zwyciężyli w III Krajowym Konkursie Awionetek (na RWD-4), a na przełomie września i października 1931 roku — w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych (na RWD-5).

7 sierpnia 1931 roku Franciszek Żwirko i Stanisław Prauss podjęli próbę pobicia rekordu wysokości lotu samolotem RWD-7, uzyskując 5996 m, lecz federacja FAI nie uznała go z powodu niestandardowych przyrządów pomiarowych. 22 grudnia roku 1931 Żwirko został przeniesiony ze stanowiska przy aeroklubie na stanowisko dowódcy eskadry szkolnej Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie.W kwietniu 1932 roku Żwirko został zakwalifikowany przez komisję Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej do reprezentowania Polski w zawodach samolotów turystycznych Challenge 1932. Jako drugiego członka załogi wybrał Stanisława Wigurę. W zawodach rozegranych w dniach 20—28 sierpnia 1932 roku załoga Żwirko i Wigura, na samolocie RWD-6, zajęła pierwsze miejsce, wygrywając z uważanymi za faworytów załogami niemieckimi oraz reprezentacjami z pozostałych krajów i przynosząc wielki sukces polskiemu lotnictwu, będący wspólnym osiągnięciem pilota i konstruktora. Na pamiątkę tego wydarzenia Święto Lotnictwa Polskiego jest obchodzone 28 sierpnia. Tablica porcelanowa została ufundowana przez Aeroklub Niemiec i wręczona Franciszkowi Żwirce po zwycięskim locie.

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Pamiątkowa tablica Aeroklubu Niemiec dla porucznika pilota Franciszka Żwirki

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: