Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1284
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Polskie Towarzystwo Lotnicze powstało 11 grudnia 1916 roku w Warszawie — tego dnia złożono statut towarzystwa do Tymczasowej Rady Stanu w Warszawie. Pierwsze zebranie (organizacyjne) odbyło się 1 lutego 1917 roku w Warszawie. Od 26 lutego do 15 maja 1917 roku towarzystwo prowadziło kursy lotnicze...

Więcej

Polskie Towarzystwo Lotnicze powstało 11 grudnia 1916 roku w Warszawie — tego dnia złożono statut towarzystwa do Tymczasowej Rady Stanu w Warszawie. Pierwsze zebranie (organizacyjne) odbyło się 1 lutego 1917 roku w Warszawie. Od 26 lutego do 15 maja 1917 roku towarzystwo prowadziło kursy lotnicze, które ukończyło 73 słuchaczy.
Legitymacja należała do jednego z najwybitniejszych działaczy lotniczych — Adama Wojtygi. W 1924 roku został on dowódcą eskadry, a następnie dywizjonu szkolnego. W 1927 roku przeniesiono go do 2. Pułku Lotniczego. Zajmował stanowiska dowódcy eskadry i dywizjonu liniowego. Po awansie został skierowany do Warszawy, gdzie objął stanowisko szefa Wydziału Mobilizacyjnego. 
Należał do współorganizatorów wielu krajowych imprez lotniczych. Jako przedstawiciel Aeroklubu RP reprezentował go w Polsce i poza granicami kraju. Współpracował w organizowaniu zawodów Challenge w 1932 roku. Oddelegowany do Berlina był kierownikiem reprezentacji narodowej. Kiedy wybuchła wojna domowa w Hiszpanii, znalazł się w niej jako obserwator lotniczy przy tamtejszym rządzie. Swoje obserwacje zawarł w raportach i meldunkach, które przekazywał do MSW. 
Tłumaczył literaturę obcą, niemiecką. Wydał kilka książek, sprawował różne obowiązki w Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Pełnił w niej funkcję sekretarza generalnego. Po powrocie z Hiszpanii ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą. Z chwilą wybuchu II wojny światowej Adam Wojtyga był oficerem Sztabu Naczelnego Dowódcy Lotnictwa. Służył w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie. Znalazł się z polskimi lotnikami we Francji. Po jej upadku przedostał się do Wielkiej Brytanii. Nie zabrakło go na Czarnym Lądzie — w słońcu Afryki odpowiadał jako dowódca za lotnictwo Brygady Strzelców Karpackich. Na terenie Palestyny objął dowodzenie 318. Dywizjonem Myśliwsko-Rozpoznawczym. Do wyzwolonej Polski wrócił w 1947 roku i pracował w Ministerstwie Komunikacji, z którego został oddelegowany do redakcji motoryzacyjnej Wydawnictw Komunikacyjnych. Zmarł w Warszawie 3 lutego 1956 roku.
Legitymacja potwierdza udział w I kursach lotniczych zorganizowanych w 1917 roku w Warszawie. To jedyna znana tego typu legitymacja zachowana w zbiorach muzealnych.
Fotografia, która znajduje się w zbiorach WMM przedstawia jedno ze spotkań pierwszych kursów lotniczych, które odbyło się 6 maja 1917 roku. 

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Legitymacja Polskiego Towarzystwa Żeglugi Powietrznej Adama Wojtygi

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: