Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1320
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

8 maja 1933 roku na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, kpt. pil. Stanisław Skarżyński jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki — z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió...

Więcej
8 maja 1933 roku na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, kpt. pil. Stanisław Skarżyński jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki — z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió w Brazylii. Wystartował do lotu 7 maja o godzinie 23.00. Przelot trwał 20 godzin i 30 minut, z czego 17 godzin i 15 minut nad oceanem. W ten sposób — wynikiem 3 582 km — Skarżyński ustanowił międzynarodowy rekord odległości w klasie II samolotów turystycznych, o masie własnej do 450 kg. Do legendy przeszedł między innymi fakt, iż odbył lot w garniturze, a nie kombinezonie pilota. Za swój wyczyn otrzymał w 1936 roku od Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI) Medal Louisa Blériota, przyznawany za rekordy (prędkości, pułapu, odległości lotu) w lotnictwie lekkim.

Przelot nad południowym Atlantykiem był etapem na trasie Warszawa—Rio de Janeiro, pokonanej między 27 kwietnia a 24 czerwca 1933 roku. Jej długość wynosiła 17 885 km. W Brazylii odwiedził też inne miasta, entuzjastycznie witany przez mieszkańców, zwłaszcza skupiska Polonii. Następnie poleciał do rodaków w Buenos Aires. Do Europy powrócił statkiem wraz ze swoim „rekordowym” samolotem i nim — z francuskiego Boulogne — odleciał do Warszawy (z międzylądowaniem na podłódzkim lotnisku „Lublinek”, gdzie powitała go między innymi żona), kończąc 2 sierpnia 1933 roku rajd o łącznej długości 18 305 km. Srebrna patera została wykonana na pamiątkę tego lotu i przedstawia sylwetkę samolotu RWD-5bis oraz mapę z trasą lotu. Należała do Stanisława Skarżyńskiego — wręczono mu ją po rekordowym locie.

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Patera srebrna pułkownika pilota Stanisława Skarżyńskiego

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: