Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2765
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1940 roku i umowy z dnia 11 czerwca 1940 roku pomiędzy rządami brytyjskim i polskim, strona brytyjska zezwoliła na utworzenie dwóch dywizjonów bombowych z ośrodkiem szkolnym i wprowadziła dualizm dowódczy oraz prawo posługiwania się polskimi symbolami...

Więcej

Na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1940 roku i umowy z dnia 11 czerwca 1940 roku pomiędzy rządami brytyjskim i polskim, strona brytyjska zezwoliła na utworzenie dwóch dywizjonów bombowych z ośrodkiem szkolnym i wprowadziła dualizm dowódczy oraz prawo posługiwania się polskimi symbolami narodowymi. Polscy lotnicy mieli nosić brytyjskie mundury z polskim orłem na czapce i napisem „Poland” na górnej części rękawów, na samolotach mogły się pojawić polskie oznaczenia lotnicze (pomniejszona szachownica obok kokardy RAF), a na lotniskach mogła być wywieszana polska flaga lotnicza (poniżej flagi RAF).
Muzeum Lotnictwa Polskiego w swych zbiorach posiada dwie tego typu flagi — prezentowana należała do jednego ze skrzydeł lotnictwa myśliwskiego PSP — 2. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Stanowiło ono siłę zdolną do wykonywania samodzielnych zadań nad terenem przeciwnika lub do skutecznej osłony własnych eskadr bombowych i jednostek morskich. Dowództwo skrzydła spełniało funkcje operacyjne i podlegało pod tym względem dowódcy brytyjskiej grupy taktycznej. Pod względem administracyjnym podlegało natomiast dowódcy stacji (bazy) lotniczej, na której stacjonowało. Flaga wisiała przed dowództwem.
Do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego została przekazana w latach 70. XX wieku i stanowi unikatowe muzealium związane z Polskimi Siłami Powietrznymi na Zachodzie — do dziś w zbiorach światowych zachowało się pięć sztuk tego typu flag, z czego tylko dwie w Polsce.

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Szachownica na skrzydłach

Skąd wzięła się szachownica, która do dziś jest znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego? Wszystko za sprawą por. Stefana Steca, który na kadłubach dwóch samolotów, na których wykonywał loty, miał wymalowany znak czteropolowej szachownicy. Znak do tego stopnia przypadł do gustu dowódcy wojsk lotniczych ppłk. Hipolitowi Ossowskiemu, że 1 grudnia 1918 roku wydał on rozkaz sankcjonujący go jako rozpoznawczy dla samolotów polskiego lotnictwa wojskowego.

Więcej

Skąd wzięła się szachownica, która do dziś jest znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego?
Wszystko za sprawą por. Stefana Steca, który na kadłubach dwóch samolotów, na których wykonywał loty, miał wymalowany znak czteropolowej szachownicy. Znak do tego stopnia przypadł do gustu dowódcy wojsk lotniczych ppłk. Hipolitowi Ossowskiemu, że 1 grudnia 1918 roku wydał on rozkaz sankcjonujący go jako rozpoznawczy dla samolotów polskiego lotnictwa wojskowego.

Stefan Stec. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Pierwsze samoloty, jakimi dysponowały polskie siły zbrojne, pochodziły z akcji odbicia maszyn niemieckich (w październiku i listopadzie 1918 roku opanowano lotnisko w Warszawie i Krakowie, zdobyto także bazę sprzętową w Poznaniu). Kwadratowy znak przyjęty jako obowiązujący ułatwiał zamalowywanie niemieckiej swastyki. Łatwo zastępował także symbole widniejące na samolotach produkowanych we Francji, Włoszech i w Wielkiej Brytanii, które zasilały zasoby polskich sił zbrojnych.
Rozkaz wydany w 1918 roku nie precyzował kwestii obramowania, dlatego też początkowo malowano szachownicę bez czerwono-białej bocznej linii.
Element identyfikacji był niezwykle istotny w czasie podniebnych bitew i lotów rozpoznawczych, dlatego też dbano o to, by symbole były czytelne i łatwo rozpoznawalne zarówno z góry, z dołu, jak i z boku maszyny.

Zobacz flagę z motywem szachownicy, która znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

 

 

Opracowanie: Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Flaga lotniskowa Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: