Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor prof. Władysław Gruberski (ASP w Warszawie)
- Czas powstania 1930
- Miejsce powstania grawernia J. Knedler, Polska
- Wymiary wysokość: 4 cm, szerokość: 6,6 cm
- Numer inwentarzowy MLP V000443
- Muzeum Muzeum Lotnictwa Polskiego
- Dostępność na ekspozycji
- Tematy wojna, stroje, pamięć
- Technika odlewanie, cyzelowanie
- Materiał złoto 14-karatowe
- Prawa do obiektu Muzeum Lotnictwa Polskiego
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi odznaka , lotnictwo , międzywojnie , wojna , wojsko , II wojna światowa , 3D , PRL , domena publiczna
Odznaka Obserwatora (Nawigatora) należy do mundurowych odznak specjalności lotniczych, noszonych przez pilotów i innych członków personelu latającego. Popularna „gapa” to jeden z najbardziej znanych symboli polskiego lotnictwa wojskowego. Odznakę nosili polscy lotnicy okresu międzywojennego i Polskich Sił Powietrznych z II wojny światowej.
Więcej Odznaka Obserwatora (Nawigatora) należy do mundurowych odznak specjalności lotniczych, noszonych przez pilotów i innych członków personelu latającego. Popularna „gapa” to jeden z najbardziej znanych symboli polskiego lotnictwa wojskowego. Odznakę nosili polscy lotnicy okresu międzywojennego i Polskich Sił Powietrznych z II wojny światowej. W okresie PRL wzór odznaki został zachowany i jest noszony przez polskich lotników do dziś.
Muzealny egzemplarz to specjalny egzemplarz Odznaki Obserwatora wykonany w złocie, nadany jednemu z najlepszych absolwentów Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie — słynnej „Szkoły Orląt”. Odznaka jest symbolem wysokiego poziomu kształcenia lotników wojskowych w II RP. Dzięki znakomitemu wyszkoleniu polscy lotnicy należeli do najlepszych na świecie, czego dowiedli podczas II wojny światowej.
Świeżo upieczonym lotnikiem, który otrzymał ten specjalny egzemplarz odznaki obserwatora, był Aleksander Kremieniecki. W 1932 roku ukończył kurs pilotażu, w 1933 r. został awansowany na porucznika, a w 1934 został pilotem doświadczalnym. Por. pil. A. Kremieniecki zginął w 1935 r. podczas oblotu prototypu samolotu PZL.23 Karaś.
Odznaka przedstawia orła w locie na wprost, trzymającego w dziobie wieniec laurowy; ze szponów tryskają trzy złote błyskawice (iskry, strzały). Na skrzydłach znajdują się uszka, do których mógł być przyczepiony łańcuszek ze szpilką, umożliwiającą zawieszenie odznaki. Z tyłu odznaki znajduje się tzw. słupek, czyli gwintowany pręt, który wraz z nakrętką służy do przykręcenia odznaki do munduru.
Na nakrętce znajduje się grawerunek wykonawcy: „J. Knedler | Warszawa N. Świat 45” Warszawski grawer Jan Knedler należał do najbardziej cenionych wykonawców odznak wojskowych.
Na rewersie odznaki widnieje odbity stemplem numer odznaki: 738 oraz ręcznie grawerowany napis: „Czwartemu absolwentowi Szk. Pchor. Lot. w r. 1930 | Szef Deptu [Departamentu] Aeronautyki”. Poniżej umieszczono próbę i pieczęć wykonawcy „J. Knedler”.
Odznaka wykonana jest ze złota; typowa odznaka, którą otrzymywał absolwent Szkoły Podchorążych Lotnictwa po złożeniu egzaminów z teorii i praktyki obserwatora lotniczego, była wykonana w brązie.
Tym, co odróżniało Odznakę Obserwatora od innych odznak specjalności lotniczych, był motyw błyskawic (iskier). W czasach powstania odznaki do zadań obserwatorów należała obsługa nadajników iskrowych – dawnego rodzaju nadajnika radiowego.
Jest to jedna z dwóch odznak tego typu zachowanych w polskich muzeach.
Opracowanie: Dawid Karamon (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: