Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1470
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Stefania Wojtulanis-Karpińska „Barbara” aktywnie zajmowała się wszystkimi rodzajami sportów lotniczych, począwszy od udziału, jako nawigator, w Krajowych Zawodach Balonowych w 1936 roku. W 1938 roku uczestniczyła, także jako nawigator, w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych.

Więcej

Stefania Wojtulanis-Karpińska „Barbara” aktywnie zajmowała się wszystkimi rodzajami sportów lotniczych, począwszy od udziału, jako nawigator, w Krajowych Zawodach Balonowych w 1936 roku. W 1938 roku uczestniczyła, także jako nawigator, w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych. W maju 1939 roku, jako pilot balonowy, startowała w IX Krajowych Zawodach Balonowych. W czerwcu tego roku ukończyła kurs akrobacji na samolotach RWD–10 i RWD–17, które to umiejętności następnie zaprezentowała w lipcu na X Zlocie do Morza. Przed wojną w powietrzu spędziła łącznie 192 godziny 28 minut, pilotując samoloty szkolne i sportowe RWD, balony, szybowce i motoszybowiec Bąk.
Po wybuchu II wojny światowej zgłosiła się ochotniczo do wykonywania lotów operacyjnych w składzie Eskadry Sztabowej Naczelnego Dowódcy Lotnictwa, wykonując zadania łącznikowe. Po inwazji radzieckiej 17 września 1939 roku przedostała się do Rumunii. Do grudnia 1939 roku służyła tam jako kurier, pomagając w ucieczkach, dostarczaniu pieniędzy i dokumentów internowanym polskim lotnikom uciekającym do Francji. Następnie sama przedostała się do Francji, gdzie otrzymała awans na podporucznika. Po upadku Francji, przedostała się do Wielkiej Brytanii.
Od 1 stycznia 1941 roku na jej własne życzenie powołano ją do brytyjskiej Pomocniczej Służby Transportowej ATA (Air Transport Auxiliary) zajmującej się dostarczaniem samolotów z zakładów na lotniska poszczególnych jednostek. Była tam pierwszą cudzoziemką (wraz z Anną Leską). Służba wymagała umiejętności pilotażu rozmaitych typów samolotów, łącznie z dwusilnikowymi bombowcami, jak Vickers Wellington. Jako pierwsza Polka wylatała 1000 godzin na samolotach bojowych. Awansowała podczas wojny do stopnia porucznika pilota. Po wojnie, w listopadzie 1947 toku, Stefania Wojtulanis-Karpińska została zdemobilizowana. W roku 1958 wraz z mężem osiedlili się w Los Angeles. Zajmowała się tam aktywnie działalnością społeczną, uczestniczyła w życiu organizacji polonijnych i kombatanckich. Była przewodniczącą Stowarzyszenia Lotników Polskich w Kalifornii „Skrzydła Pacyfiku” oraz członkiem innych organizacji. Wspierała polskie placówki muzealne i kulturalno-oświatowe. Jej książki lotów (ang. log book) stanowią mały wycinek kolekcji artefaktów związanych z jedną z najwybitniejszych polskich pilotek. W tych książkach zawarte są informacje o wszystkich odbytych przez nią lotach w okresie II wojny światowej. Spędziła wówczas w powietrzu ponad 3 tysiące godzin, pełniąc służbę jako jedna z trzech Polek w brytyjskiej ATA. Książki te stanowią w Muzeum Lotnictwa Polskiego wyjątkowy rodzaj dokumentu o ogromnej wartości poznawczej i historycznej.

Opracowanie: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz album z fotografiami Stefanii Wojtulanis-Karpińskiej w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Mniej

Książka lotów porucznika pilota Stefanii Wojtulanis-Karpińskiej („Barbary”)

Zdjęcia

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: