Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1985
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Fonograf posiada sprężynowy mechanizm napędu i jest przystosowany do odtwarzania płyt o średnicy od 10 cm do 25 cm z prędkością 33 obrotów na minutę.
Gramofon kieszonkowy Mikiphone niekiedy bywa określany mianem walkmana epoki wiktoriańskiej oraz pradziadkiem iPoda. Jest on przykładem jednego z pierwszych miniaturowych przenośnych urządzeń do odtwarzania muzyki.

Więcej

Fonograf posiada sprężynowy mechanizm napędu i jest przystosowany do odtwarzania płyt o średnicy od 10 cm do 25 cm z prędkością 33 obrotów na minutę. 
Gramofon kieszonkowy Mikiphone niekiedy bywa określany mianem walkmana epoki wiktoriańskiej oraz pradziadkiem iPoda. Jest on przykładem jednego z pierwszych miniaturowych przenośnych urządzeń do odtwarzania muzyki.
Mikiphone nie wymagał zasilania, ponieważ posiadał napęd sprężynowy, a zamiast powszechnie stosowanej wielkiej tuby, której zadaniem było wzmocnienie dźwięku, wykorzystywano mały bakelitowy rezonator w postaci składanego pudełka z otworami.
Konstrukcja kieszonkowego gramofonu Mikiphone została opatentowana pod nazwą systemu Vadász  w 1924 roku przez węgierskich braci Nicolasa i Entienne’a Vadászów z Genewy. Niedługo po tym wydarzeniu rodzeństwo podpisało kontrakt ze znaną szwajcarską firmą Paillard, która zajęła się produkcją miniaturowych gramofonów. Do roku 1927 wyprodukowano ich łącznie 180 tysięcy, w tym egzemplarze w wersji luksusowej, ze złotą lub srebrną obudową.
Choć kieszonkowy gramofon był urządzeniem mobilnym, to przygotowanie go do pracy nie było łatwe. Wymagało bowiem od użytkownika dużo precyzji ze względu na miniaturowe elementy, które po złożeniu mieściły się w małej metalowej puszce.
Mechanizm gramofonu był umieszczony w obudowie wykonanej z blachy chromowanej. Z boku obudowy znajdował się klucz do nakręcania systemu napędu talerza pod płyty. Wewnątrz pokrywy zamykającej puszkę umieszczona została naklejka z rysunkiem elementów składowych gramofonu. Na zewnętrznej stronie pokrywy wytłoczono opis (nazwa, zastrzeżenie patentu, system odtwarzania). Głowicę gramofonu stanowiła przezroczysta membrana mikowa ze stalową igłą. Do tylnej części głowicy mocowano puszkę bakelitowego rezonatora składaną z dwóch części. W zestawie znajdował się stalowy talerz pod płyty, a na jego górnej płaszczyźnie przyklejona była papierowa podkładka pod płyty.

Opracowanie: Muzeum Inżynierii Miejskiej, © wszystkie prawa zastrzeżone

Materiały dodatkowe:
http://www.metro.co.uk/news/42572-the-ipods-grandfather
www.grammophon.ch

Mniej

Labirynt sensów i znaczeń

Fragment zaczerpnięty z Pism Tadeusza Kantora to zaproszenie.
Ponad 770 obiektów, które znajdziecie Państwo na portalu, to zarazem 770 opowieści, 770 odrębnych, ale krzyżujących się światów.
Wirtualne Muzea Małopolski mogą  być wielką biblioteką, która, jak chciał Umberto Eco, jest miejscem ukrywania (przechowywania), ale też odnajdywania; labiryntem różnych, często migotliwych, sensów i znaczeń. Mogą też być przestrzenią dialogu i odkrywania sekretnej mowy przedmiotów, które stając się częścią czyjegoś życia, trafiły do muzealnych kolekcji. Teraz oddychają innym powietrzem — muzealnych gablot i magazynów.

Więcej

„Spis 937 eksponatów”
szkice
rysunki
projekty
plany
pomysły
definicje
analizy
manifesty
albumy
przepisy
recepty
zapisy
opisy
gry
zabawy
pejzaże
batalie
metafory
metamorfozy
wraki
destrukcje
rozbite taksówki
strachy
obsesje
figury poziome
pionowe
stojące
leżące
lecące
cykle
unikaty
perspektywy
panoramy
relikty
pauzy
aneantyzacje
brikabraki
rendez-vous
listy
dokumenty
komentarze
asamblaże
kolaże
ambalaże
i
tak
dalej”[1]

Fragment zaczerpnięty z Pism Tadeusza Kantora to zaproszenie.
Ponad 770 obiektów, które znajdziecie Państwo na portalu, to zarazem 770 opowieści, 770 odrębnych, ale krzyżujących się światów.
Wirtualne Muzea Małopolski mogą  być wielką biblioteką, która, jak chciał Umberto Eco, jest miejscem ukrywania (przechowywania), ale też odnajdywania; labiryntem różnych, często migotliwych, sensów i znaczeń. Mogą też być przestrzenią dialogu i odkrywania sekretnej mowy przedmiotów, które stając się częścią czyjegoś życia, trafiły do muzealnych kolekcji. Teraz oddychają innym powietrzem — muzealnych gablot i magazynów.
To szkice, rysunki (jak te WitkacegoKantora, czy Wyspiańskiego), emanacje czyichś pomysłów i planów (fonograf kieszonkowy Mikiphonetablica lotów 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego), destrukcje i metamorfozy (wazon z łuski pocisku artyleryjskiegowłosy solneszyld z ruchomymi czcionkami). Figury pionowe (jak Święty Stanisław czy Madonna z Krużlowej) i poziome (Napoleon na koniu). Unikaty (jak meteoryt Vaca Muerta czy narta Adama Małysza) i zwykłe-niezwykłe przedmioty (jak łyżnikmaślnica na korbę czy fotel nocny), które z powodzeniem funkcjonowały w domach naszych prababć czy pradziadków, ale wraz z odchodzącą epoką dyskretnie wyszły z użycia.
W Kantorowskim „i tak dalej” na portalu kryją się niezliczone możliwości eksplorowania, nadawania osobistych sensów i znaczeń. Świat Wirtualnych Muzeów Małopolski to dopiero początek i punkt wyjścia do indywidualnych odkryć i wędrówek, do których serdecznie zapraszamy.

Opracowanie: Anna Berestecka (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.


[1] T. Kantor, Pisma, t. I: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, Wrocław 2005, s. 231–232.

Mniej

Fonograf kieszonkowy Mikiphone

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: