Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Ludwik Puget
- Czas powstania 1911
- Wymiary wysokość: 51 cm (główka: 11 cm, korpus: 40 cm)
- Numer inwentarzowy MHK-989/VI
- Muzeum Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
- Dostępność w magazynie
- Tematy teatr, zabawa, znane postaci
- Technika rzeźbienie, polichromowanie, szycie, srebrzenie
- Materiał gips, tektura, sukno, sznurek z konopi
- Prawa do obiektu Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi szopka , Jacek Malczewski , teatr , kabaret , 3D , Boże Narodzenie , 3D plus , audiodeskrypcja , Młoda Polska , lalki , domena publiczna
Zabawna kukiełka przedstawiająca Jacka Malczewskiego w karykaturalnej postaci pod imieniem Jacka Symbolewskiego trafiła do zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa drogą zakupu w roku 1962. Jest cenną pamiątką związaną z młodopolskim kabaretem „Zielony Balonik” działającym w latach 1905—1912 w Krakowie przy ul. Floriańskiej w Cukierni Lwowskiej Jana Apolinarego Michalika zwanej „Jamą Michalika”. Lalka pochodzi ze słynnej szopki z 1911 roku, wystawionej w wyremontowanej cukierni Michalika, który powierzył dekorację jej wnętrza Karolowi Fryczowi.
WięcejZabawna kukiełka przedstawiająca Jacka Malczewskiego w karykaturalnej postaci pod imieniem Jacka Symbolewskiego trafiła do zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa drogą zakupu w roku 1962. Jest cenną pamiątką związaną z młodopolskim kabaretem „Zielony Balonik” działającym w latach 1905—1912 w Krakowie przy ul. Floriańskiej w Cukierni Lwowskiej Jana Apolinarego Michalika zwanej „Jamą Michalika”. Lalka pochodzi ze słynnej szopki z 1911 roku, wystawionej w wyremontowanej cukierni Michalika, który powierzył dekorację jej wnętrza Karolowi Fryczowi. O szopce tej pisał jej animator i współtwórca Tadeusz Boy-Żeleński:
„I przyszło nam na myśl urządzić tam monstre-szopkę, całkiem nowy tekst, nowe figurki i wystawić ją nie jeden raz jak poprzednio, ale publicznie za biletami, tyle razy ile tylko się da! Już demon pieniądza wkradł się w nasze serca. Wzięto się roboty z dawno niewidzianym zapałem. Spłowiałą szopkę odnowiono tak, że zalśniła wszystkimi kolorami tęczy; zaopatrzono ją w postępowe urządzenia świetlne, obok Szczepkowskiego i Kunzeka kilka laleczek, istnych cacek, zrobił Puszet [Ludwik Puget], Ja z Nosem [Witold Noskowski], przy częstym udziale Teofila [Trzcińskiego], zabraliśmy się do pisania tekstu” (T. Boy-Żeleński, O Szopce krakowskiej „Zielonego Balonika” [w:] idem, O Krakowie, Kraków 1974, s. 491).
Pośród licznych postaci występujących we wspominanej szopce jako kukiełki pojawili się między innymi Julian Fałat — rektor Akademii Sztuk Pięknych, Stanisław Badeni — marszałek sejmu, Aleksander Bandrowski — śpiewak, prof. Jerzy Mycielski, prezydent Juliusz Leo, Teofil Trzciński, Feliks Manggha Jasieński, Leon Wyczółkowski, hr. Stanisław Tarnowski, a także Jacek Malczewski. Wśród zachowanych w kolekcji teatraliów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa pamiątek po zielonobalonikowej szopce właśnie kukiełka Jacka Malczewskiego — malarza symbolisty, nazwana przez autorów Jackiem Symbolewskim, należy do najcenniejszych. Pełnoplastyczna rzeźba główki jest wiernym portretem artysty, zaś korpus pół człowieka, pół satyra z koźlimi różkami i ogonkiem, ubrany w brązowy żakiet i srebrny pancerz zamiast kamizelki, kapitalnie oddaje klimat, w jaki stroił swój malarski świat Malczewski, zagadkowy, w symbolicznych kostiumach. Fragment tekstu, który wypowiadał Jacek Symbolewski w szopce, uzupełnia, jakże trafną, charakterystykę postaci, połączoną z nieco złośliwą oceną jego twórczości:
„(…) widzę świetnego modela.
Idzie Trzciński, co ma brodę jak Chochoł z wesela.
Zrobię go na kozackiego mołojca:
Będzie wypuszczał rój kolibrów z kojca,
Siermięga, płócienne gatki.
A głowę mu wieńczą bławatki.
Na dalszym planie krakowskie błonia,
A na nich w pełnym komplecie monachijska filharmonia.
Husarz popija miodek z Ickiem,
A szynkuje Selma Kurz w stroju bronowickim”.
Klimat łagodnej satyry i zabawnej karykatury charakterystyczny dla „Zielonego Balonika” odnajdziemy także w innych postaciach z tej historycznej szopki krakowskiej z roku 1911, których lalki zachowały się w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, a to: Teofila Trzcińskiego, Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Jerzego Mycielskiego czy Juliusza Leo.
Opracowanie: Małgorzata Palka (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: