Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1467
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Fotografia wykonana przez Henryka Hermanowicza (1912-1992) stanowi znakomity przykład ówczesnej propagandy, w którym co inteligentniejsi mogli dostrzec krytykę władz decydujących o stawianiu obiektów przemysłowych na doskonałej ziemi ornej. Jest to także swoisty dokument zmian w naszym podejściu do środowiska naturalnego.

Więcej

Fotografia wykonana przez Henryka Hermanowicza (1912-1992) stanowi znakomity przykład ówczesnej propagandy, w którym co inteligentniejsi mogli dostrzec krytykę władz decydujących o stawianiu obiektów przemysłowych na doskonałej ziemi ornej. Jest to także swoisty dokument zmian w naszym podejściu do środowiska naturalnego.
Trzeba bowiem przypomnieć, że aż do lat 70. XX wieku nawet na Zachodzie nie istniała „świadomość ekologiczna”. Wręcz przeciwnie, przyrodę bezwzględnie eksploatowano, kierując się biblijną zasadą, by czynić sobie ziemię poddaną. Dopiero ruch hippisowski z lat 60. XX wieku zmienił to podejście. Za jego sprawą już w następnej dekadzie zaczęły powstawać pierwsze organizacje ekologiczne, których idee dotarły do nas pod koniec lat 70. XX wieku.
Wtedy to pojawiły się protesty przeciwko zatruwaniu Krakowa przez Hutę Aluminium w Skawinie, co spowodowało zamknięcie tego wyjątkowo toksycznego zakładu. Powstawały liczne stowarzyszenia, opracowania naukowe i filmy (takie jak na przykład Exodus Adama Gryczyńskiego pokazujący zniszczenia ekologiczne w Pleszowie), zaś  hutę fotografowano najczęściej od północy, tak by na pierwszym planie był… zielony cmentarz w Grębałowie.
Trendy ekologiczne upowszechniały się tu jednak z pewnym trudem, skoro jeszcze na początku lat 90. nowohucka mleczarnia miała w logo uśmiechniętą krowę na tle dymiących fabrycznych kominów.

Opracowanie: Maciej Miezian (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Fotografia „Snopy zboża na tle kombinatu” Henryka Hermanowicza

Zdjęcia

Audio

Fotografia „Snopy zboża na tle kombinatu” Henryka Hermanowicza Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Fotografia „Snopy zboża na tle kombinatu” Henryka Hermanowicza [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: