Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 1868
- Miejsce powstania Kraków
- Wymiary wysokość: 34,5 cm, średnica: podstawy: 12 cm
- Numer inwentarzowy MHK 666/III
- Muzeum Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
- Dostępność w magazynie
- Tematy miasto, znane postaci, pamięć
- Technika odlewanie, cyzelowanie, grawerowanie, złocenie
- Materiał srebro, koral
- Prawa do obiektu Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi naczynie , techniki zdobnicze , rzemiosło , herb , Kraków , złotnictwo , Jan Matejko , 3D , numizmatyka , domena publiczna , orzeł
W zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa znajduje się ciekawy XIX-wieczny kielich o nieznanej historii. Według tradycji był on związany z postacią Jana Matejki. Srebrny puchar z przykrywką wykonany w stylu historyzującym, swoją formą i dekoracją przypomina gotyckie kielichy.
Więcej W zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa znajduje się ciekawy XIX-wieczny kielich o nieznanej historii. Według tradycji był on związany z postacią Jana Matejki.
Srebrny puchar z przykrywką wykonany w stylu historyzującym, swoją formą i dekoracją przypomina gotyckie kielichy. Wieloboczną ozdobną stopę dzieli osiem pól wypełnionych grawerowanym, stylizowanym ornamentem roślinnym. Wysmukły, profilowany trzon ozdobiony jest spłaszczonym, wielobocznym nodusem z motywem guzów i dwoma płaskimi pierścieniami. Krawędzie pól stopy i trzon akcentuje plastyczny motyw astwerku z żabkami. Trzon kielicha przechodzi w wieloboczną, smukłą czaszę o wyzłacanym wnętrzu, ujętą dekoracyjnym, grawerowanym koszyczkiem ze stylizowanej roślinności. Czaszę zdobi dwanaście monet polskich z XIX wieku wtopionych w jej zewnętrzną i wewnętrzną ścianę. Na licu czaszy dodatkowo znajduje się wygrawerowany napis: „PAMIĄTKA / W DNIU 6 LISTOPADA / 1868”. Pokrywa pucharu, analogicznie jak stopa, podzielona jest na osiem pól, wypełnionych grawerowanymi motywami stylizowanej roślinności. W jej zwieńczeniu znajduje się gotycka żabka z umieszczoną na koralu figurką orła polskiego w koronie.
Na stopie kielicha widnieją dwie punce: niewyraźnie odciśnięty herb Krakowa (?) oraz cecha zapasowa – VR (wprowadzona w 1867 roku). Podobna cecha znajduje się również na pokrywie.
Ciekawym elementem kielicha są monety użyte do jego dekoracji. Monety te określane są jako „Pieniądz Powstania Listopadowego”.
Wraz z wybuchem powstania w 1830 roku Rząd Powstańczy powierzył zarządzanie Mennicą Warszawską utworzonemu dwa lata wcześniej Bankowi Polskiemu. Postanowiono wówczas wycofać z obiegu wcześniej obowiązujące carskie monety z wizerunkiem cara i rosyjskiego dwugłowego orła. W ich miejsce zostały wprowadzone nowe monety, które miały być swoistą manifestacją polskiego patriotyzmu. Wybito wówczas pięć monet obiegowych: 3 i 10 groszy, 2 i 5 złotych oraz dukat wzorowany na dukacie holenderskim. Monety groszowe i złotowe, wykonane z miedzi i srebra, miały wspólny awers — herb polsko-litewski, czyli Orzeł i Pogoń na dwudzielnej tarczy herbowej zwieńczonej górą koroną. W otoku u góry widniał napis: „KRÓLESTWO POLSKIE”. Rewersy miały nominały i datę „1831” otoczone wieńcem roślinnym. Natomiast wspomniany dukat, wzorowany na popularnym w Polsce dukacie niderlandzkim, wybito ze złota. Został on wprowadzony, aby ułatwić transakcje międzynarodowe, związane między innymi z zakupem broni przez Rząd Narodowy. Awers dukata wyobrażał stojącego rycerza w zbroi przepasanej szarfą, z mieczem i pękiem strzał w dłoni oraz w hełmie zwieńczonym piórem. Po jego bokach widniała data „1831”, a w otoku napis: „CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT” (z łac. „zgodą małe rzeczy wzrastają”) . Na rewersie natomiast w stylizowanej ramce umieszczono napis: „MO. AUR. / REG.BELGII / AD LEGEM / IMPERII”. Dukat powstańczy różnił się od niderlandzkiego oryginału jedynie niewielkim orłem umieszczonym na początku legendy awersu. Powstańcze monety uważane są obecnie za jedne z piękniejszych polskich monet obiegowych.
Monety użyte do dekoracji oraz polski orzełek umieszczony na koralu w zwieńczeniu pucharu sugerują jego patriotyczny charakter. Niestety ryta data i przeznaczenie pucharu wciąż pozostaje tajemnicą.
Opracowanie: Elżbieta Lang (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: