Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2535
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Aparat fotograficzny atelierowy na „suche” płyty szklane o maksymalnym formacie 18 x 24 cm, wyprodukowany w latach 80. XIX wieku przez nieznanego wytwórcę na terenie Niemiec. Obiektyw pochodzący z późniejszych lat (1890–1920) Aristostigmat 7 6,5/360 wyprodukowany w firmie Meyer...

Więcej

Aparat fotograficzny atelierowy na „suche” płyty szklane o maksymalnym formacie 18 x 24 cm, wyprodukowany w latach 80. XIX wieku przez nieznanego wytwórcę na terenie Niemiec. Obiektyw pochodzący z późniejszych lat (1890—1920) Aristostigmat 7 6,5/360 wyprodukowany w firmie Meyer Optik Görlitz. Najstarszy aparat atelierowy w zbiorach muzeum.
W latach 70.—80. XIX wieku w typowym atelier fotograficznym używano masywnych i dużych aparatów fotograficznych. Ze względu na niską światłoczułość materiałów fotograficznych trzeba było stosować długie czasy naświetlania sięgające kilku czy nawet kilkunastu sekund. Aparaty nie miały migawki, a czas naświetlania regulował fotograf przez szybkie zdjęcie i ponowne założenie nakrywki na obiektywie. Przez ten czas fotografowana osoba musiała pozostać w bezruchu, także sam aparat fotograficzny nie mógł się poruszyć.
Korpus aparatu wykonany z jasnego drewna pokrytego politurą; okucia mosiężne polerowane. Przedni i tylny segment aparatu ma możliwość przesuwania na podstawie. Nastawianie ostrości w aparacie odbywało się poprzez przesuw tylnego segmentu za pomocą przekładni zębatej.
Obiektyw w oprawie z polerowanego mosiądzu z wygrawerowanymi napisami na bocznej ściance: Aristostigmat 1 : 6,5 No 7 F=360mm D.[eutsches] R.[eich] P.[atent] 125560 No[seryjny] 6456. /Hugo Meyer & Co–Goerlitz.

Opracowanie: Marek Maszczak (Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Aparaty atelierowe

Aparaty fotograficzne atelierowe, zwane również altanowymi, były przeznaczone do wykonywania zdjęć portretowych we wnętrzach. Stąd solidna i stosunkowo ciężka konstrukcja aparatu i statywu pozwalająca na długą ekspozycję zdjęć. Aparaty wyposażone w tekturowy oklejany skórą i płótnem...

Więcej

Aparaty fotograficzne atelierowe, zwane również altanowymi, były przeznaczone do wykonywania zdjęć portretowych we wnętrzach. Stąd solidna i stosunkowo ciężka konstrukcja aparatu i statywu pozwalająca na długą ekspozycję zdjęć.
Aparaty wyposażone w tekturowy oklejany skórą i płótnem introligatorskim miech pojawiły się w latach 50. XIX wieku, zastępując znacznie cięższe konstrukcje skrzynkowe typu sliding camera. Użycie delikatnego, tekturowego miecha nie tylko obniżało wagę, ale też pozwalało na precyzyjne nastawienie ostrości poprzez przesuwanie przedniego lub tylnego segmentu aparatu za pomocą mechanizmu zębatego. Aparaty atelierowe wyposażone w miechy o niewiele zmienionej formie były wytwarzane przez niektórych producentów aż do lat 80. XX wieku, stanowiąc swoisty ewenement w historii techniki fotograficznej.

Opracowanie: Marek Maszczak (Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz:
Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w Niemczech

Aparat fotograficzny atelierowy firmy R.A. Goldmann

Mniej

Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w Niemczech

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: