Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1259
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Trójbarwna misa na pierścieniowatej stopce, zdobiona tak zwanym malunkiem negatywowym, z wykorzystaniem wosku jako materiału rezerważowego, należy do prekolumbijskiej wysokogórskiej kultury Carchi-Nariño z pogranicza dzisiejszego Ekwadoru i Kolumbii, datowanej na okres od około 700 lub 800 roku n.e. do 1500 roku n.e.

Więcej

Trójbarwna misa na pierścieniowatej stopce, zdobiona jest tzw. malunkiem negatywowym z wykorzystaniem wosku jako materiału rezerważowego. Należy do prekolumbijskiej, wysokogórskiej kultury Carchi-Nariño z pogranicza dzisiejszego Ekwadoru i Kolumbii, datowanej na okres od około 700 lub 800 roku n.e. do 1500 roku n.e. Obszar jej występowania to tereny sąsiadujących z sobą prowincji: Carchi w północnym Ekwadorze i Nariño w południowo-zachodniej Kolumbii. Kultura ta, z powodu stosowania określonej techniki zdobniczej na wyrobach ceramicznych, zwana jest też często Negatiwo del Carchi lub Negativo del Nariño, czyli kulturą negatywową Carchi lub Nariño.
Wśród wyrabianych naczyń bardzo charakterystyczną grupę stanowią puchary na wysokich podstawach, zwane compoteras, oraz niemal ustandaryzowane pod względem wielkości i kształtu misy na pierścieniowatych stopkach. Większość naczyń była zdobiona jednostronnie, ale nie brak było również takich, które dekorowane były zarówno od zewnętrznej, jak i wewnętrznej strony. Naczynia pokrywane były wzorami geometrycznymi, składającymi się z linii równoległych, przecinających się, kratek, figurami romboidalnymi, trapezoidalnymi oraz figurami zoomorficznymi.
Misa z kolekcji muzealnej jest trójbarwna, zdobiona głównie po wewnętrznej stronie wyraźnym wzorem negatywowym, powstałym przy użyciu wosku i płynnych barwnych glinek. Powierzchnia podzielona jest na cztery główne pola o, trapeizodalnym kształcie, wypełnione dwiema parami alternowanych wzorów, w postaci motywów geometrycznych w formie pionowych pasów oraz zoomorficznych — zwróconych ku sobie małp z długimi zakręconymi ogonami. Zewnętrzna strona misy zdobiona jest wyłącznie czterema parami kremowych, pionowo biegnących pasów.

Opracowanie: Muzeum Etnograficzne im. Sewewryna Udzieli w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Misa prekolumbijska

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: