Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor wykonawca nieznany
- Czas powstania 2. poł. XIX w.
- Miejsce powstania Indonezja, Jawa
- Wymiary wysokość: 48 cm
- Numer inwentarzowy 21513/mek
- Muzeum Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
- Tematy teatr
- Technika wycinanie, malowanie
- Materiał skóra, bambus
- Kolekcjoner z kolekcji prof. Mariana Raciborskiego
- Data pozyskania 1917, dar
- Prawa do obiektu Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi tradycja , lalki , teatr , 3D , natura , rośliny , domena publiczna
Gunungan to jedna z najważniejszych figur rozpoczynająca tradycyjne przedstawienie indonezyjskiego teatru cieni wayang kulit purwa. Przedstawia drzewo życia reprezentujące pięć tworzących Wszechświat żywiołów: ziemię, powietrze, ogień, wiatr i wodę. Symbolizuje także pałac, las, morze oraz światy nadziemny i podziemny.
Więcej Gunungan to jedna z najważniejszych figur rozpoczynająca tradycyjne przedstawienie indonezyjskiego teatru cieni wayang kulit purwa. Przedstawia drzewo życia reprezentujące pięć tworzących Wszechświat żywiołów: ziemię, powietrze, ogień, wiatr i wodę. Symbolizuje także pałac, las, morze oraz światy nadziemny i podziemny. Drzewo życia pojawia się wiele razy w ciągu całego przedstawienia, na początku, na końcu i zawsze, gdy następuje zmiana akcji lub sceny. Prowadzący spektakl lalkarz, będący jednocześnie narratorem, porusza figurą w różny sposób — naśladujący lot ptaka, drżenie czy trzepotanie, przywołując Wszechświat i poszczególne partie przedstawienia do życia. Pojawia się w dwu formach: formie drzewa życia lub świętej góry. Zawsze umiejscowione jest pośrodku ekranu, oddzielając lalki reprezentujące ogólnie dobrych bohaterów, znajdujących się po prawej stronie ekranu, od złych charakterów, umiejscowionych po lewej stronie ekranu. Kiedy prowadzący otwiera przedstawienie poprzez poruszanie figurą, jest to znak, że wspina się po drzewie życia do królestwa bogów. Jednocześnie zaprasza widownię do wejścia w ten ożywiony świat bogów, herosów i zwierząt. Dopiero po takim wstępie rozpoczyna się właściwa opowieść.
Skóra bawola ażurowo wycinana, obustronnie polichromowana; bambusowe kijki.
Opracowanie: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: