Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania II w., okres rzymski
- Miejsce powstania Sakkara
- Wymiary długość: 66,3 cm (z frędzlami 68,7 cm), szerokość: 60,7 cm
- Numer inwentarzowy MAK/AS/2336
- Muzeum Muzeum Archeologiczne w Krakowie
- Tematy religijność, namalowane, śmierć
- Technika malowanie
- Materiał len, płótno nasączone żywicą
- Prawa do obiektu Muzeum Archeologiczne w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi śmierć , II wojna światowa , starożytny Egipt , mitologia , tkanina , 2D , bogowie , domena publiczna
Całun został zakupiony w Muzeum Egipskim w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej i przekazany do Muzeum Archeologicznego. Prawa część całunu przedstawia zmarłego jako Ozyrysa. Głowę w peruce zdobi korona ze strusich piór z dyskiem...
Więcej Całun został zakupiony w Muzeum Egipskim w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej i przekazany do Muzeum Archeologicznego. Prawa część całunu przedstawia zmarłego jako Ozyrysa. Głowę w peruce zdobi korona ze strusich piór z dyskiem słonecznym ustawiona na rogach z ureuszami po bokach. Twarz została ukazana jako kolumna dżed (symbol powtórnych narodzin). Zmarły owinięty jest w całun zdobiony siatką z gwiazd z pasem dekoracyjnym z rozet u dołu. Pod berłem i biczem, które trzyma w dłoniach, widoczny jest sokół, którego głowa ma kształt oka Horusa — wadżet. Po jego prawej stronie ustawione są trzy postacie. Pierwsza to Izyda, wyciągająca w jego kierunku ręce w geście adoracji, ubrana w udrapowaną szatę odsłaniającą piersi. Na głowie nosi perukę i ureusz (symbol władzy boskiej i królewskiej w postaci świętego węża) oraz hieroglif swego imienia w postaci tronu z dyskiem słonecznym. Powyżej na lotosie siedzi Harpokrates, dziecięca forma Horusa z lokiem młodości za uchem. Na piersi ma naszyjnik i ukośnie przewiązany szal. Trzecia postać przedstawia prawdopodobnie zmarłego mężczyznę niosącego kadzielnicę. Ubrany jest w krótką spódniczkę z fartuszkiem z przodu, na głowie zaś nosi niebieską koronę z dyskiem słonecznym. Zakładając symetryczność dekoracji całunu, można sądzić, że po przeciwnej stronie Ozyrysa umieszczona była postać Neftydy, jego drugiej siostry i płaczki lamentującej nad śmiercią brata.
Len przesączony żywicą, dekoracja malowana czarną kreską.
Opracowanie: Krzysztof Babraj (Muzeum Archeologiczne w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: