Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 1000–1476 n.e., kultura Chancay
- Miejsce powstania Peru
- Wymiary wysokość: 37,9 cm, szerokość: 25,3 cm
- Numer inwentarzowy MAK/AS/P.18
- Muzeum Muzeum Archeologiczne w Krakowie
- Tematy życie codzienne, wyrzeźbione
- Technika lepienie ręczne, wypalanie, malowanie
- Materiał glina czerwona
- Prawa do obiektu Muzeum Archeologiczne w Krakowie
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi naczynie , Władysław Kluger , 3D , antropomorfizm , 3D plus , ceramika , dawne kultury , domena publiczna , Peru
Obiekt pochodzi z kolekcji peruwiańskiej Władysława Klugera z 1876 roku. Jest to owalne naczynie, którego górna część (wylew) została uformowana na kształt antropomorficzny. Ceramika, z której wykonano przedmiot, naturalnie miała kolor czerwony, została jednak pokryta białą farbą. Postać leży na brzuchu, jej korpus opiera się na naczyniu, nogi zwisają z tyłu, ręce opierają się o brzusiec, głowa natomiast stanowi część szyjki.
Więcej Obiekt pochodzi z kolekcji peruwiańskiej Władysława Klugera z 1876 roku. Jest to owalne naczynie, którego górna część (wylew) została uformowana na kształt antropomorficzny. Ceramika, z której wykonano przedmiot, naturalnie miała kolor czerwony, została jednak pokryta białą farbą. Postać leży na brzuchu, jej korpus opiera się na naczyniu, nogi zwisają z tyłu, ręce opierają się o brzusiec, głowa natomiast stanowi część szyjki. W reliefie wykonano brwi, owalne oczy, nos, otwarte usta oraz uszy, które dodatkowo zdobią trójkątne kolczyki. Ponadto naczynie posiada bogatą dekorację malowaną, do której wykonania użyto ciemnej farby. Pomalowane zostały oczy, usta, włosy oraz elementy stroju (także nakrycie głowy). Imadło znajduje się z tyłu, łącząc ze sobą głowę i plecy postaci.
Kultura Chancay rozwijała się na obszarze środkowego wybrzeża Peru i bez wątpienia czerpała wzory z wytworów kultury Chimú. Ceramika wypalana była w atmosferze utleniającej, co dawało jej kolor czerwono-żółty, często była malowana przed włożeniem do pieca. Najczęściej stosowano dekorację antropomorficzną. Zwykle były to postaci kobiet z rękoma uniesionymi w kierunku głowy lub skrzyżowanymi na piersiach, nogami wyciągniętymi do tyłu oraz głową o zdeformowanym kształcie. Większość naczyń pokrywano białą farbą, na której malowano rozmaite wzory zoomorficzne i geometryczne.
Opracowanie: Krzysztof Babraj (Muzeum Archeologiczne w Krakowie), Dominika Majchrzak (Instytut Archeologii UW), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: