Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2808
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W zbiorach Muzeum Archeologicznego w Krakowie znajduje się od roku 1887 wyposażenie bogatego scytyjskiego grobu kobiecego usytuowanego pod nasypem kurhanu, przebadanego w miejscowości Ryżanówka koło Zwienigorodki na Ukrainie przez Gotfryda Ossowskiego, pierwszego kustosza Muzeum Starożytności Krajowych Akademii Umiejętności w Krakowie (z którego wywodzi się obecne Muzeum Archeologiczne)...

Więcej

W zbiorach Muzeum Archeologicznego w Krakowie znajduje się od roku 1887 wyposażenie bogatego scytyjskiego grobu kobiecego usytuowanego pod nasypem kurhanu, przebadanego w miejscowości Ryżanówka koło Zwienigorodki na Ukrainie przez Gotfryda Ossowskiego, pierwszego kustosza Muzeum Starożytności Krajowych Akademii Umiejętności w Krakowie (z którego wywodzi się obecne Muzeum Archeologiczne). Odkryty w tym grobie kobiecy szkielet obsypany był złotymi ozdobami stanowiącymi aplikacje paradnego stroju oraz klejnotami (ponad 440 sztuk). Obok spoczywały na ziemi różne naczynia i przedmioty, wśród których znajdował sie również prezentowany na naszym portalu srebrny kubek.
W roku 1999 w Muzeum Archeologicznym w Krakowie przygotowano wystawę zatytułowaną Tutanhamon ukraińskich stepów, poświęconą wynikom badań tego samego kurhanu przeprowadzonych w latach 1995—1998 przez ekspedycję Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Archeologii NAN Ukrainy oraz Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Na wystawie tej zrekonstruowano grób księżniczki oraz jej paradny strój, w którym była pochowana.
Paradny strój zmarłej „księżniczki” (o wzroście około 145 cm) składał się z sukni, prawdopodobnie koloru czerwonego, czerwonego nakrycia głowy (kołpaka?) oraz welonu w kolorze różowym. Na wszystkich częściach tego stroju znajdowały się naszyte liczne złote aplikacje różnego kształtu, w sumie ponad 440 sztuk, o łącznej wadze ok. 400 gramów. Szczególnie bogate w złote ozdoby było nakrycie głowy, gdzie znajdujemy diadem, taśmy z ornamentem antropomorficznym i geometrycznym oraz opaskę z kunsztownymi wisiorkami. Bogato zdobiona była też suknia zmarłej, pokryta na piersiach i rękawach złotymi trójkątami i rozetkami. 

Biżuteria zmarłej składała się z:

  • dwóch złotych zausznic w formie stojących na podstawach gryfów z podniesionymi skrzydłami; do podstawek przymocowano łańcuszki (6 sztuk) obciążone dętymi kuleczkami;
  • złotego naszyjnika zbudowanego z dwojakiego rodzaju ogniw, do których przyczepiono dęte wisiorki;
  • dwóch bransolet: złotej, wykonanej z drutu zwiniętego w cztery zwoje (znajdowała się na przegubie prawej ręki) oraz srebrnej, również czterozwojowej, o zakończeniach w postaci małych guzków (znaleziona na przegubie lewej ręki);
  • dziewięciu złotych pierścieni: trzech wykonanych z monet Pantikapaionu (jeden z nich znaleziono w 1995 roku), dwóch sygnetów z rysunkami, trzech pierścieni gładkich oraz jednego z oczkiem wykonanym z kawałka wapienia.

Złote ornamenty wykonano prawdopodobnie w koloniach greckich nad Morzem Czarnym.
Autorką prezentowanej rekonstrukcji stroju zmarłej jest Lubow Kłoczko z Muzeum Historycznych Kosztowności w Kijowie (z modyfikacjami Jana Chochorowskiego i Siergieja Skorego; wykonanie — Marzena Sawicz).

Opracowanie: Muzeum Archeologiczne w Krakowie, © wszystkie prawa zastrzeżone
Mniej

Co łączy kosztowności scytyjskiej księżniczki z apteczką tybetańską?

Co łączy apteczkę tybetańską, jeden z najstarszych obiektów z kolekcji Muzeum Etnograficznego, i strój scytyjskiej księżniczki — jeden z najcenniejszych eksponatów Muzeum Archeologicznego w Krakowie? Oba stały się częścią muzealnych kolekcji (pośrednio lub bezpośrednio) za sprawą Juliana Talko-Hryncewicza.

Więcej

Co łączy apteczkę tybetańską, jeden z najstarszych obiektów z kolekcji Muzeum Etnograficznego, i strój scytyjskiej księżniczki — jeden z najcenniejszych eksponatów Muzeum Archeologicznego w Krakowie?

Oba stały się częścią muzealnych kolekcji (pośrednio lub bezpośrednio) za sprawą Juliana Talko-Hryncewicza.
Po ukończeniu studiów lekarskich trafił on na praktykę do niewielkiego Zwinogródka. Jego pasje i ciekawość świata sprawiły, że w 1876 roku odbył podróż po Europie, która rozbudziła jego zainteresowania antropologią i archeologią. Po powrocie zwrócił uwagę na kurhany znajdujące się w okolicy Zwinogródka. Mając nadzieję na dokonanie pewnego odkrycia, rozkopał fragment terenu. Ziemia nie była jednak dla niego wówczas łaskawa. Opuszczając stanowisko, nie mógł nawet przypuszczać, że był o krok od wielkiego odkrycia.
Po pewnym czasie ziemia osunęła się, odsłaniając swoje tajemnice — wejście do jednej z komór grobowych. Wezwani na miejsce zawodowi archeolodzy pod okiem Gotfryda Ossowskiego odsłonili szczątki scytyjskiej księżniczki wraz z kosztownościami, które dziś oglądać można w Muzeum Archeologicznym w Krakowie, a także w kolekcji Wirtualnych Muzeów Małopolski.
Dalsze losy Juliana Talko-Hryncewicza prowadzą go na Syberię, gdzie nie tylko leczył, ale także dokumentował życie mieszkańców, prowadząc badania etnograficzne, inspirując lokalne społeczności do założenia muzeum i biblioteki. Rozpoznał również bezbłędnie przyczynę epidemii dżumy szalejącej w stolicy Mongolii (40 lat później Albert Camus napisze słynną Dżumę).
Po powrocie do Krakowa objął katedrę Antropologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Stał się także współinicjatorem utworzenia Muzeum Etnograficznego w Krakowie (1911 r.). Zbierana przez lata kolekcja dała początek zbiorom muzeum. Jednym z obiektów jest apteczka tybetaństka, którą lekarz otrzymał od polskiego zesłańca — Witolda Świętopełka-Mierskiego.

Opracowanie: Anna Berestecka (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Strój scytyjskiej księżniczki z Ryżanówki

Zdjęcia

Powiązania

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: