Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1292
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Prezentowany obiekt pochodzi z Carnuntum, rzymskiego obozu legionowego i miasta położonego nad Dunajem między Wiedniem a Bratysławą. Płaskorzeźba wykonana w głębokim reliefie przedstawia scenę zabijania byka przez Mitrę. Bóstwo, ubrane w rzymską tunikę i czapkę frygijską, przytrzymuje zwierzę...

Więcej

Prezentowany obiekt pochodzi z Carnuntum, rzymskiego obozu legionowego i miasta położonego nad Dunajem między Wiedniem a Bratysławą. 
Płaskorzeźba wykonana w głębokim reliefie przedstawia scenę zabijania byka przez Mitrę. Bóstwo, ubrane w rzymską tunikę i czapkę frygijską, przytrzymuje zwierzę, klęcząc na jego plecach lewym kolanem. Lewą ręką podnosi głowę byka, zaś w prawej trzyma sztylet, którym go zabija, zadając mu cios w krzyże. Aby nie widzieć ofiary, bóg odwraca głowę w przeciwnym kierunku. Obrzędowi asystują, umieszczeni na przeciwległych stronach sceny, dwaj młodzieńcy — Cautes i Cautopates — trzymający pochodnie (dadoforzy). Pochodnia jednego z nich jest zwrócona do góry, drugiego zaś — w dół. Jest to symboliczne przedstawienie zrównania dnia z nocą. Cautes ze wzniesioną pochodnią symbolizuje czas równonocy wiosennej, natomiast Cautopates z opuszczoną pochodnią symbolizuje równonoc jesienną. Młodzieńcy ubrani są identycznie jak Mitra. W pozie skrzyżowanych nóg doszukiwano się aluzji do punktu przecięcia równika z ekliptyką, punktu wiosny i jesieni. 
W przedstawieniu widzimy także psa, węża i skorpiona, których interpretacja nie jest jednoznaczna. Są to symbole konstelacji lub, jak na przykład proponuje Franz Cumont, motywy zaczerpnięte z mitologii irańskiej. Górny pas sceny flankują symbole słońca (popiersie mężczyzny w koronie promienistej) i księżyca (popiersie kobiety z półksiężycem na głowie). U dołu reliefu na całej długości biegnie łacińska inskrypcja.

Opracowanie: Krzysztof Babraj (Muzeum Archeologiczne w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Relief mitraicki

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: