Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 84
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Portret Wojciecha Weissa autorstwa Xawerego Dunikowskiego datowany jest na rok 1910. Przedstawia jednego z najwybitniejszych malarzy, rysowników i grafików młodopolskich, uchodzącego za reprezentanta nurtu ekspresjonistycznego w sztuce tego okresu. Portret wykonany jest w manierze realistycznej i dobrze oddaje charakterystyczne rysy artysty (znane z portretów malarskich i fotografii). Młody Weiss to noszący wąsy mężczyzna o szczupłej twarzy, wysokim czole i skupionym spojrzeniu.

Więcej

Portret Wojciecha Weissa autorstwa Xawerego Dunikowskiego datowany jest na rok 1910. Przedstawia jednego z najwybitniejszych malarzy, rysowników i grafików młodopolskich, uchodzącego za reprezentanta nurtu ekspresjonistycznego w sztuce tego okresu. Portret wykonany jest w manierze realistycznej i dobrze oddaje charakterystyczne rysy artysty (znane z portretów malarskich i fotografii). Młody Weiss to noszący wąsy mężczyzna o szczupłej twarzy, wysokim czole i skupionym spojrzeniu.
Obydwaj artyści, Dunikowski i Weiss, byli rówieśnikami: urodzili się w roku 1875. Studiowali w tym samym okresie w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Weiss rozpoczął studia już w 1892 roku, Dunikowski cztery lata później. Zakończyli edukację artystyczną w roku 1898 i otrzymali za swoje prace dyplomowe złote medale. Praca Dunikowskiego – portret Henryka Szczyglińskiego zapowiadała jego wieloletnie zainteresowanie postacią człowieka, tematami dotyczącymi jego egzystencji, tajemnicą życia i przemijania. W pierwszej dekadzie XX wieku artysta wykonał szereg portretów, zarówno ujętych w półfigurze, jak i popiersiu, utrzymanych, zgodnie z jego określeniem, w manierze tzw. impresjonizmu optycznego. Cechował ją miękki, niemal malarski modelunek powierzchni bryły, dający subtelne efekty światłocieniowe. W tym duchu zostały wykonane m.in. rzeźby: Prymulka (1898) oraz portrety Fryderyka Chopina (ok.1910), Kazimierza Kamińskiego (1907), Franciszka Mączyńskiego (1912) czy Ludwika Solskiego (1912). Na tle ówczesnej twórczości rzeźbiarskiej Dunikowskiego, popiersie Wojciecha Weissa prezentuje się dość zachowawczo. Bliżej mu do Portretu matki (1899) odznaczającego się wiernym odwzorowaniem modela.
Kiedy powstał portret Wojciecha Weissa, Xawery Dunikowski przebywał na stałe w Warszawie, gdzie w latach 1904–1914 był profesorem rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych. Katedrę rzeźby w krakowskiej ASP objął dopiero w roku 1923 i pozostał na swoim stanowisku aż do wybuchu II wojny światowej. Tymczasem Wojciech Weiss już w 1910 roku związał swe losy z krakowską uczelnią. W okresie międzywojennym kilkakrotnie był jej rektorem.

Bibliografia:

  1. https://culture.pl/pl/tworca/wojciech-weiss
  2. https://culture.pl/pl/tworca/xawery-ksawery-dunikowski
  3. http://mnk.pl/zbiory/rzezbiarskie-portrety-ksawerego-dunikowskiego
  4. http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/kolekcje/kolekcja-xawerego-dunikowskiego/
     
dr Agnieszka Jankowska-Marzec, 
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Portret Wojciecha Weissa” Xawerego Dunikowskiego

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: