Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 52
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Prezentowany rysunek powstał 12 marca 1852 roku w Wiedniu, o czym świadczy umieszczona na rysunku sygnatura: „Wiedeń 12/3 [1]852 Szynalewski”.  Nie wiadomo, w jaki sposób studium dwóch aktów męskich Szynalewskiego trafiło do zbiorów Akademii. Można się domyślać, że zostało podarowane przez samego autora. Rysunek świadczy o doskonałym opanowaniu techniki przez 27-letniego artystę.

Więcej

Feliks Szynalewski urodził się w Krakowie 11 maja 1825 roku. W latach 1835–1837 ukończył dwie klasy szkoły wydziałowej, w latach 1837–1841 trzy klasy Gimnazjum św. Anny, a następnie rozpoczął naukę w krakowskiej Szkole Rysunku i Malarstwa. Rysunku uczyli go Jan Nepomucen Głowacki oraz Jan Nepomucen Bizański, malarstwa – Wojciech Korneli Stattler, a rzeźby Karol Ceptowski. W czasie studiów Szynalewski zarabiał wykonywaniem litografii. W roku 1843 przerwał naukę. Rok później wyjechał do Warszawy, gdzie podjął pracę w zakładzie litograficznym Franciszka Szustra. W roku 1845 wrócił do Krakowa i wznowił naukę w Szkole Rysunku i Malarstwa. W roku 1850 zakończył studia na krakowskiej uczelni. Dzięki rządowemu stypendium, w latach 1852–1854 uczęszczał do Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie studiował pod kierunkiem Josepha von Füricha i Karla von Blaasa. Szynalewski odwiedził również Drezno i Monachium, gdzie poznał Wilhelma von Kaulbacha.
Prezentowany rysunek powstał 12 marca 1852 roku w Wiedniu, o czym świadczy umieszczona na rysunku sygnatura: „Wiedeń 12/3 [1]852 Szynalewski”.  Nie wiadomo, w jaki sposób studium dwóch aktów męskich Szynalewskiego trafiło do zbiorów Akademii. Można się domyślać, że zostało podarowane przez samego autora. Rysunek świadczy o doskonałym opanowaniu techniki przez 27-letniego artystę.
Szynalewski poświęcił się przede wszystkim malarstwu religijnemu. Na jego twórczość wyraźnie wpłynęły pobyt w Wiedniu i studia u Nazareńczyka Josepha von Füricha.
W roku 1857 Feliks Szynalewski został asystentem Władysława Łuszczkiewicza w katedrze malarstwa w krakowskiej Szkole Rysunku i Malarstwa. Początkowo uczył rysunku z odlewów rzeźb antycznych oraz rysunku perspektywicznego. Od roku 1865 wykładał również rzeźbę. Po przekształceniu uczelni w Szkołę Sztuk Pięknych w 1873 roku pozostał na dotychczas zajmowanym stanowisku.  W tym okresie prowadził również kurs przygotowawczy dla nauczycieli ludowych. Pod koniec życia malarz porzucił twórczość artystyczną i poświęcił się wyłącznie pracy pedagogicznej. Jego uczniami w SSP byli m.in. Jan Matejko, Wojciech Kossak, Aleksander Gryglewski, Aleksander Kotsis, Jacek Malczewski, Stanisław Lentz, Kazimierz Pochwalski i Ludwik Stasiak. W roku 1890, po trzydziestu trzech  latach pracy, Feliks Szynalewski opuścił SSP. Zmarł w niedostatku w roku 1892.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Rysunek akademicki

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki.

Więcej

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki. Obecność tych rysunków w Muzeum ASP świadczy o konsekwentnym programie gromadzenia zbiorów przez uczelnię niemal od początku jej funkcjonowania. Prace te są precyzyjnie skomponowanymi, rzetelnymi, światłocieniowymi studiami wykonanymi ołówkiem. Przedstawiają rzeźby lub modela w całej postaci. Umiejętność całościowego rozmieszczenia postaci na ograniczonej powierzchni kartonu musiała być jedną z podstawowych umiejętności przyszłego artysty. Nauka kompozycji i proporcji to niezmiennie cechy systemu edukacji studentów na wczesnym etapie ich drogi artystycznej. W kolekcji rysunków Muzeum ASP znajdują się prace takich artystów, jak: Emanuel Herncisz, Feliks Szynalewski, Kasper Żelechowski, Samuel Hirszenberg, Ferdynand Olesiński czy Franciszek Machniewicz. Wśród depozytów Muzeum ASP znajdują się także wielkoformatowe, wyróżnione studia odlewów antycznych wykonane przez młodego ucznia Matejki – Wojciecha Weissa.

W kontekście edukacji artystycznej w zakresie rysunku i nauki anatomii warto zwrócić uwagę również na studia modeli anatomicznych nazywanych écorchés (fr. écorché – okorowany, odarty ze skóry). Przykłady takich prac znajdują się także w zbiorach Muzeum Akademii, wymienić tu należy rysunek studencki Jacka Malczewskiego. Nie zachowały się niestety dawne odlewy figurek, z których owe studia były wykonywane. Obecnie w kolekcji Muzeum znajdują się współcześnie wykonane kopie podobnych odlewów.

Opracowanie:
dr Magdalena Szymańska (Muzeum ASP w Krakowie),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Studium aktów męskich” Feliksa Szynalewskiego

Zdjęcia

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: