Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 68
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Prezentowany rysunek to pierwsza studencka praca Jacka Malczewskiego, którą dostrzeżono i nagrodzono. Otrzymał za nią I nagrodę i kwotę 30 guldenów od dyrekcji Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym czasie Malczewski studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, a duży wpływ na kształtowanie artystyczne młodego adepta miał wówczas również Jan Matejko.

Więcej

Prezentowany rysunek to pierwsza studencka praca Jacka Malczewskiego, którą dostrzeżono i nagrodzono. Otrzymał za nią I nagrodę i kwotę 30 guldenów od dyrekcji Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym czasie Malczewski studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, a duży wpływ na kształtowanie artystyczne młodego adepta miał wówczas również Jan Matejko.
Matejko, który w liście do ojca Malczewskiego – Juliana chwalił talent jego syna, zauważał, że jego „rysunki […] zdają się wskazywać i obiecywać niepośledni talent malarski”. Zapewniał też: „W Synu Pańskim, da Bóg doczekać, doczekam się kontynuatora własnego imienia”[1]. Matejko przyjął Jacka Malczewskiego do swojej pracowni dopiero rok później – w 1875 roku.
Malczewski już w czasach szkolnych jawił się więc jako dobry rysownik, który w traktowaniu ciała ludzkiego „formę upraszcza, nadaje jej cechy surowej powagi. Widać to zwłaszcza w traktowaniu ciała ludzkiego. Ma ono zawsze doskonały wyraz ruchu, jest świetnie zbudowanym mechanizmem. […] Uwydatnia kościec i muskulaturę, przedłuża i pogrubia nogi, powiększa stopy modela”[2].

Bibliografia:

  1. [1] A. Heydel, Jacek Malczewski. Życie i dzieło, Kraków 1933, s. 63, 228.
  2. [2] Tamże, s. 176.

Opracowanie: Urszula Kozakowska-Zaucha (Muzeum Narodowe w Krakowie),Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Mniej

„Studium aktu męskiego” Jacka Malczewskiego

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: