Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 35
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Portret przedstawia młodą kobietę w błękitnej, jedwabnej sukni zdobionej koronkami. Opiera się ona o kamienny parapet, na którym stoi kosz z kwiatami. Nosi wysoko upiętą, związaną wstążką pudrowaną fryzurę oraz perłową biżuterię. Jej lewą rękę zdobi bransoleta z antykizującą gemmą. W prawej – kobieta trzyma kwiat pomarańczy.

Więcej

Portret przedstawia młodą kobietę w błękitnej, jedwabnej sukni zdobionej koronkami. Opiera się ona o kamienny parapet, na którym stoi kosz z kwiatami. Nosi wysoko upiętą, związaną wstążką pudrowaną fryzurę oraz perłową biżuterię. Jej lewą rękę zdobi bransoleta z antykizującą gemmą. W prawej – kobieta trzyma kwiat pomarańczy.

Obraz przechowywany w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie jest kopią przypisywanego Marcello Bacciarelliemu (1731–1818) portretu Anny ze Scypionów Szaniawskiej (1730–1795) w Muzeum Narodowym w Warszawie (MP 277 MNW). Płótno w Warszawie powstało około roku 1758 i zostało przemalowane około roku 1780. Domalowano wówczas modną w tym czasie wysoko upiętą fryzurę, suknię oraz drobne szczegóły. Przemalowania zdjęto podczas konserwacji przeprowadzonej w roku 1995. Oryginalna warstwa malarska ukazuje kobietę w stroju noszonym w połowie XVIII stulecia: w niskim uczesaniu i różowej sukni. Pierwotnie na obrazie nie było też bransolety z pereł ozdobionej gemmą. Odkrycie oryginalnej warstwy malarskiej wyjaśniło podnoszone przez wiele lat pytanie, dlaczego Szaniawska ukazana została jako młoda kobieta ubrana w strój modny w latach 80. XVIII wieku, podczas gdy w tym czasie miała już ponad 50 lat. Do czasu odkrycia pierwotnej formy obrazu pisano niekiedy, że miała „infantylną urodę”.

Portret w Muzeum Narodowym w Warszawie powstał ok. roku 1758, a jego późniejsze przemalowanie wykonano, opierając się prawdopodobnie na popiersiowym portrecie Szaniawskiej z lat 80. wieku XVIII, również znajdującym się w Muzeum Narodowym w Warszawie (MP 5301 MNW).

Nie można mieć pewności, kiedy dokładnie powstała kopia przechowywana w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych. Można tylko z całą pewnością powiedzieć, że stało się to po przemalowaniu oryginału. Wiadomo także, że obraz podarował uczelni pochodzący z Warszawy malarz Józef Brodowski. Można zatem przyjąć, że portret powstał w stolicy Królestwa Polskiego.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Portret Anny ze Scypionów Szaniawskiej”

Zdjęcia

Video


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: