Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 69
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Salvator Rosa malował portrety, sceny batalistyczne, mitologiczne i religijne oraz pejzaże imaginacyjne. W krajobrazach Rosy sztafaż ludzki i zwierzęcy pełni podrzędną rolę w kompozycji, której niepokojący, poetycki nastrój budują przedstawienia skał, powykręcanych drzew i antycznych ruin.

Więcej

Salvator Rosa urodził się w roku 1615 w Arenelli koło Neapolu. Malarstwa uczył się najpierw w Neapolu, w warsztacie szwagra, Francesca Francanzaniego, a następnie Jusepe de Ribery i Aniello Falconengego. Na tym etapie znaczący wpływ na jego styl miało realistyczne malarstwo Ribery. W roku 1635, zachęcony przez malarza Giovanniego Lanfranco, wyjechał do Rzymu, gdzie – z przerwami – mieszkał do śmierci w roku 1673. Rosa oprócz malarstwa zajmował się także rysunkiem, grafiką, poezją, a nawet aktorstwem, z czym wiąże się ciekawa historia. W Rzymie podczas karnawału w roku 1639 w prologu komedii wystawianej przez jego amatorską trupę wyśmiał słynnego i wpływowego rzeźbiarza Gianlorenza Berniniego, przez co w krótkim czasie musiał opuścić miasto. Rosa wyjechał do Florencji, gdzie mieszkał w latach 1640–1649, ciesząc się patronatem kardynała Karola Medyceusza. Tam też założył Academię dei Percossi, zrzeszającą artystów i pisarzy. W roku 1649 wrócił do Rzymu, gdzie do końca życia był wziętym malarzem historycznym.

Salvator Rosa malował portrety, sceny batalistyczne, mitologiczne i religijne oraz pejzaże imaginacyjne. W krajobrazach Rosy sztafaż ludzki i zwierzęcy pełni podrzędną rolę w kompozycji, której niepokojący, poetycki nastrój budują przedstawienia skał, powykręcanych drzew i antycznych ruin.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Pejzaż ze sztafażem” Salvatora Rosy

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: