Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 29
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Ján Kupecký urodził się w roku 1666 lub 1667 w rodzinie tkacza w Pezinok na terenie dzisiejszej Słowacji. Żeby uniknąć nauki tkactwa, na którą nalegał jego ojciec, młodzieniec w wieku 15 lat uciekł z domu. W zamku Holíč należącym do hrabiego Adama Czabora z Czabor (zm. 1691) poznał szwajcarskiego malarza Benedikta Klausa, który zatrudniony był w rezydencji jako konserwator.

Więcej

Ján Kupecký urodził się w roku 1666 lub 1667 w rodzinie tkacza w Pezinok na terenie dzisiejszej Słowacji. Żeby uniknąć nauki tkactwa, na którą nalegał jego ojciec, młodzieniec w wieku 15 lat uciekł z domu. W zamku Holíč należącym do hrabiego Adama Czabora z Czabor (zm. 1691) poznał szwajcarskiego malarza Benedikta Klausa, który zatrudniony był w rezydencji jako konserwator. Klaus odkrył talent malarski Jána Kupeckýego i został jego pierwszym nauczycielem. Malarz zabrał młodzieńca do Wiednia, gdzie w latach 80. XVII wieku odebrał gruntowne wykształcenie rzemieślnicze. W Wiedniu Kupecký rozpoczął naukę malarstwa portretowego, głównie kopiując obrazy Johanna Carla Lotha (zm. 1698).

Po zakończeniu edukacji rzemieślniczej malarz udał się na wędrówkę czeladniczą. Celami podróży były Wenecja i Rzym. W Wiecznym Mieście odwiedził Akademię Świętego Łukasza oraz przez dwa lata pracował u kopisty obrazów. Wykonywanie replik dzieł wielkich mistrzów malarstwa włoskiego uformowało jego poglądy estetyczne oraz pozwoliło poznać techniki malarstwa rzymskiego i weneckiego. Już wówczas zyskał opinię dobrego portrecisty i zdobył wielu przyjaciół – m.in. malarzy Joachima Beicha (1666–1748) oraz Johanna Georga Blendingera (1667–1741). Otrzymał wówczas wiele zamówień na portrety – m.in. od królewicza polskiego Aleksandra Sobieskiego (1677–1714), w którego służbie Kupecký pozostawał przez dwa lata.

W roku 1709 malarz powrócił do Wiednia, gdzie portretował arystokratów i przedstawicieli rodów monarszych. W roku 1711 malarz został powołany na dwór drezdeński Augusta Mocnego, gdzie tworzył wizerunki elektora i jego rodziny. Później, gdy Kupecký wrócił do Wiednia, cesarz rzymski Karol VI Habsburg zaoferował mu posadę malarza dworskiego. Kupecký odmówił mimo bardzo korzystnych warunków zatrudnienia, jakie mu proponowano. W efekcie malarz popadł w niełaskę cesarza. W tym samym czasie nasiliły się w Wiedniu prześladowania protestantów. Z tych powodów malarz w roku 1723 przeprowadził się do Norymbergi. W nowym miejscu Kupecký również tworzył głównie portrety – oprócz arystokratów i hierarchów kościelnych malował patrycjuszy norymberskich. W Norymberdze Kupecký w dalszym ciągu otrzymywał oferty pracy w roli malarza dworskiego (zapraszali go król Anglii i królowa Danii), malarz jednakże odmawiał. W okresie norymberskim Kupecký wzbogacił swój repertuar o sceny rodzajowe.

Niestety, nie wiadomo, kogo przedstawia portret w zbiorach ASP i nie są znane okoliczności jego powstania.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Bibliografia:

  1. Wilhelm Schwemmer, Kupetzky, Johann, [w:] Neue Deutsche Biographie, t. 13, s. 315 i nn.
  2. Nürnberger Künstlerlexikon: bildende Künstler, Kunsthandwerker, Gelehrte, Sammler, Kulturschaffende und Mäzene vom 12. bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts, red. Manfred H. Grieb, t. 1, München 2009, s. 871.
Mniej

„Portret mężczyzny” Jána Kupeckýego

Zdjęcia

Video


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: