Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 617
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Ján Kupecký urodził się w roku 1666 lub 1667 w rodzinie tkacza w Pezinok na terenie dzisiejszej Słowacji. Żeby uniknąć nauki tkactwa, na którą nalegał jego ojciec, młodzieniec w wieku 15 lat uciekł z domu. W zamku Holíč należącym do hrabiego Adama Czabora z Czabor (zm. 1691) poznał szwajcarskiego malarza Benedikta Klausa, który zatrudniony był w rezydencji jako konserwator.

Więcej

Ján Kupecký urodził się w roku 1666 lub 1667 w rodzinie tkacza w Pezinok na terenie dzisiejszej Słowacji. Żeby uniknąć nauki tkactwa, na którą nalegał jego ojciec, młodzieniec w wieku 15 lat uciekł z domu. W zamku Holíč należącym do hrabiego Adama Czabora z Czabor (zm. 1691) poznał szwajcarskiego malarza Benedikta Klausa, który zatrudniony był w rezydencji jako konserwator. Klaus odkrył talent malarski Jána Kupeckýego i został jego pierwszym nauczycielem. Malarz zabrał młodzieńca do Wiednia, gdzie w latach 80. XVII wieku odebrał gruntowne wykształcenie rzemieślnicze. W Wiedniu Kupecký rozpoczął naukę malarstwa portretowego, głównie kopiując obrazy Johanna Carla Lotha (zm. 1698).
Po zakończeniu edukacji rzemieślniczej malarz udał się na wędrówkę czeladniczą. Celami podróży były Wenecja i Rzym. W Wiecznym Mieście odwiedził Akademię Świętego Łukasza oraz przez dwa lata pracował u kopisty obrazów. Wykonywanie replik dzieł wielkich mistrzów malarstwa włoskiego uformowało jego poglądy estetyczne oraz pozwoliło poznać techniki malarstwa rzymskiego i weneckiego. Już wówczas zyskał opinię dobrego portrecisty i zdobył wielu przyjaciół – m.in. malarzy Joachima Beicha (1666–1748) oraz Johanna Georga Blendingera (1667–1741). Otrzymał wówczas wiele zamówień na portrety – m.in. od królewicza polskiego Aleksandra Sobieskiego (1677–1714), w którego służbie Kupecký pozostawał przez dwa lata.
W roku 1709 malarz powrócił do Wiednia, gdzie portretował arystokratów i przedstawicieli rodów monarszych. W roku 1711 malarz został powołany na dwór drezdeński Augusta Mocnego, gdzie tworzył wizerunki elektora i jego rodziny. Później, gdy Kupecký wrócił do Wiednia, cesarz rzymski Karol VI Habsburg zaoferował mu posadę malarza dworskiego. Kupecký odmówił mimo bardzo korzystnych warunków zatrudnienia, jakie mu proponowano. W efekcie malarz popadł w niełaskę cesarza. W tym samym czasie nasiliły się w Wiedniu prześladowania protestantów. Z tych powodów malarz w roku 1723 przeprowadził się do Norymbergi. W nowym miejscu Kupecký również tworzył głównie portrety – oprócz arystokratów i hierarchów kościelnych malował patrycjuszy norymberskich. W Norymberdze Kupecký w dalszym ciągu otrzymywał oferty pracy w roli malarza dworskiego (zapraszali go król Anglii i królowa Danii), malarz jednakże odmawiał. W okresie norymberskim Kupecký wzbogacił swój repertuar o sceny rodzajowe.
Niestety, nie wiadomo, kogo przedstawia portret w zbiorach ASP i nie są znane okoliczności jego powstania.

Bibliografia:

  1. Wilhelm Schwemmer, Kupetzky, Johann, [w:] Neue Deutsche Biographie, t. 13, s. 315 i inn.
  2. Nürnberger Künstlerlexikon: bildende Künstler, Kunsthandwerker, Gelehrte, Sammler, Kulturschaffende und Mäzene vom 12. bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts, red. Manfred H. Grieb, t. 1, München 2009, s. 871.
     
Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Portret mężczyzny” Jána Kupeckýego

Zdjęcia

Video


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: