Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 166
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Ferdynand Bryll, malarz, portrecista, konserwator i ilustrator, urodził się w roku 1863 w Krakowie. W latach 1876–1884 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W czasie studiów, w roku 1882, z polecenia Jana Matejki pomagał Henrykowi Rodakowskiemu podczas prac nad fryzem w sali sejmowej we Lwowie.

Więcej

Ferdynand Bryll, malarz, portrecista, konserwator i ilustrator, urodził się w roku 1863 w Krakowie. W latach 1876–1884 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W czasie studiów, w roku 1882, z polecenia Jana Matejki pomagał Henrykowi Rodakowskiemu podczas prac nad fryzem w sali sejmowej we Lwowie. Jeszcze przed studiami uczył się portretu w pracowni Andrzeja Grabowskiego, funkcjonującej w Krakowie już od roku 1855. Okres nauki u Grabowskiego zaważył na twórczości Brylla, który jako dojrzały artysta zajmował się głównie malowaniem portretów. W latach 1884–1903 regularnie wystawiał portrety na wystawach w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Portrety autorstwa Brylla znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie – w zbiorach Czapskich, w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa i Muzeum Sztuki w Łodzi. Malował i rysował podobizny przedstawicieli krakowskiej i galicyjskiej elity. Malarz – wraz z Antonim Tuchem – konserwował, a właściwie rekonstruował renesansowe malowidła ścienne w krakowskim kościele pw. św. Krzyża, odkryte w czasie restauracji świątyni prowadzonej w latach 1896–1898 przez Zygmunta Hendla (w początkowym okresie) i Tadeusza Stryjeńskiego.

Prezentowane studium aktu męskiego pochodzi z czasów, gdy Ferdynand Bryll studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Doskonale ujęte proporcje modela w połączeniu z poprawnym modelunkiem światłocieniowym świadczą o dobrym warsztacie początkującego artysty. Zwraca uwagę również staranne studium portretu modela, w którym młody adept sztuki oprócz naturalistycznie oddanych rysów postaci uchwycił jej cechy psychologiczne. Za prezentowane Studium aktu męskiego Ferdynand Bryll otrzymał nagrodę od Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

 

Mniej

Rysunek akademicki

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki.

Więcej

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki. Obecność tych rysunków w Muzeum ASP świadczy o konsekwentnym programie gromadzenia zbiorów przez uczelnię niemal od początku jej funkcjonowania. Prace te są precyzyjnie skomponowanymi, rzetelnymi, światłocieniowymi studiami wykonanymi ołówkiem. Przedstawiają rzeźby lub modela w całej postaci. Umiejętność całościowego rozmieszczenia postaci na ograniczonej powierzchni kartonu musiała być jedną z podstawowych umiejętności przyszłego artysty. Nauka kompozycji i proporcji to niezmiennie cechy systemu edukacji studentów na wczesnym etapie ich drogi artystycznej. W kolekcji rysunków Muzeum ASP znajdują się prace takich artystów, jak: Emanuel Herncisz, Feliks Szynalewski, Kasper Żelechowski, Samuel Hirszenberg, Ferdynand Olesiński czy Franciszek Machniewicz. Wśród depozytów Muzeum ASP znajdują się także wielkoformatowe, wyróżnione studia odlewów antycznych wykonane przez młodego ucznia Matejki – Wojciecha Weissa.

W kontekście edukacji artystycznej w zakresie rysunku i nauki anatomii warto zwrócić uwagę również na studia modeli anatomicznych nazywanych écorchés (fr. écorché – okorowany, odarty ze skóry). Przykłady takich prac znajdują się także w zbiorach Muzeum Akademii, wymienić tu należy rysunek studencki Jacka Malczewskiego. Nie zachowały się niestety dawne odlewy figurek, z których owe studia były wykonywane. Obecnie w kolekcji Muzeum znajdują się współcześnie wykonane kopie podobnych odlewów.

Opracowanie:
dr Magdalena Szymańska (Muzeum ASP w Krakowie),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Studium aktu męskiego” Ferdynanda Brylla

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: