Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 143
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Seweryn Bieszczad studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w latach 1868–1876, pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, a następnie Jana Matejki. Studiował także w Wiedniu i Monachium pod kierunkiem Sándora Wagnera (niem. Alexander von Wagner) oraz w Dreźnie jako stypendysta Akademii Wiedeńskiej.

Więcej

Seweryn Bieszczad studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w latach 1868–1876, pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, a następnie Jana Matejki. Studiował także w Wiedniu i Monachium pod kierunkiem Sándora Wagnera (niem. Alexander von Wagner) oraz w Dreźnie jako stypendysta Akademii Wiedeńskiej.

Od 1874 roku swoje prace prezentował w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, w której za studencki rysunek Studium aktu męskiego otrzymał od dyrektora TPSP nagrodę przeznaczoną dla najlepszych uczniów Szkoły Sztuk Pięknych. Bieszczad wystawiał także w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, w Salonie Krywulta oraz we Lwowie, Wiedniu i Monachium.

W twórczości artysty często obecny jest pejzaż i rozgrywające się w nim sceny rodzajowe. Bieszczad podejmował też wątki literackie, inspirując się między innymi dziełami Adama Mickiewicza. W 1890 roku zamieszkał na stałe w Krośnie, gdzie udzielał się aktywnie na polu kultury, tworząc kółko amatorskiego teatru, uczestnicząc w komisjach artystycznych oraz działając w stowarzyszeniu artystycznym „Sztuka”.

Opracowanie: dr Magdalena Szymańska (Muzeum ASP w Krakowie),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Rysunek akademicki

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki.

Więcej

W zbiorze rysunków Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie najcenniejsze pochodzą z czasów Szkoły Sztuk Pięknych (1873–1900) i są to studia z odlewów rzeźb antycznych oraz z modela męskiego w klasycznych pozach. Rysunki te znalazły się w kolekcji jako wyróżnione prace studenckie, często nagradzane przez Dyrekcję Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych lub nagrodą imienia Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Szkoły za czasów Jana Matejki. Obecność tych rysunków w Muzeum ASP świadczy o konsekwentnym programie gromadzenia zbiorów przez uczelnię niemal od początku jej funkcjonowania. Prace te są precyzyjnie skomponowanymi, rzetelnymi, światłocieniowymi studiami wykonanymi ołówkiem. Przedstawiają rzeźby lub modela w całej postaci. Umiejętność całościowego rozmieszczenia postaci na ograniczonej powierzchni kartonu musiała być jedną z podstawowych umiejętności przyszłego artysty. Nauka kompozycji i proporcji to niezmiennie cechy systemu edukacji studentów na wczesnym etapie ich drogi artystycznej. W kolekcji rysunków Muzeum ASP znajdują się prace takich artystów, jak: Emanuel Herncisz, Feliks Szynalewski, Kasper Żelechowski, Samuel Hirszenberg, Ferdynand Olesiński czy Franciszek Machniewicz. Wśród depozytów Muzeum ASP znajdują się także wielkoformatowe, wyróżnione studia odlewów antycznych wykonane przez młodego ucznia Matejki – Wojciecha Weissa.

W kontekście edukacji artystycznej w zakresie rysunku i nauki anatomii warto zwrócić uwagę również na studia modeli anatomicznych nazywanych écorchés (fr. écorché – okorowany, odarty ze skóry). Przykłady takich prac znajdują się także w zbiorach Muzeum Akademii, wymienić tu należy rysunek studencki Jacka Malczewskiego. Nie zachowały się niestety dawne odlewy figurek, z których owe studia były wykonywane. Obecnie w kolekcji Muzeum znajdują się współcześnie wykonane kopie podobnych odlewów.

Opracowanie:
dr Magdalena Szymańska (Muzeum ASP w Krakowie),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Studium aktu męskiego” Seweryna Bieszczada

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: