Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 270
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Malarz Karol Kamieński, błędnie nazywany niekiedy Dominikiem, był synem Macieja Kamieńskiego, polskiego kompozytora pochodzenia słowackiego. Dysponujemy szczątkowymi informacjami na temat życia artysty. Wiadomo, że w roku 1792 mieszkał w Warszawie przy ulicy Piwnej. Dzięki pomocy ojca udało mu się wstąpić na dwór króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Więcej

Malarz Karol Kamieński, błędnie nazywany niekiedy Dominikiem, był synem Macieja Kamieńskiego, polskiego kompozytora pochodzenia słowackiego. Dysponujemy szczątkowymi informacjami na temat życia artysty. Wiadomo, że w roku 1792 mieszkał w Warszawie przy ulicy Piwnej. Dzięki pomocy ojca udało mu się wstąpić na dwór króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Oprócz dwóch projektów malowideł ściennych w zbiorach Muzeum ASP kilka jego prac zachowało się w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Znana jest także wykonana przez niego dekoracja karty tytułowej partytury Macieja Kamieńskiego w kolekcji Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Ponadto wiadomo, że dzieła Kamieńskiego znajdowały się w zbiorach króla Stanisława Augusta. Większość znanych prac malarza to pejzaże, w tym widoki ukazujące architekturę lub ruiny, oraz rysunkowe studia drzew i głów ludzkich.
Malowidło ścienne, którego dotyczy projekt, nawiązywać miało do wzorów rzymskich. Obramienie kompozycji ozdobione jest elementami iluzjonistycznie ukazanej architektury, posągami lwów przykutych do murów łańcuchami, ceramicznymi wazami, płycinami oraz ornamentami groteskowymi nawiązującymi do starożytnych fresków, znanych m.in. z wykopalisk w Złotym Domu Nerona w Rzymie. W tle widnieje świetnie wykonana weduta (pejzaż miejski), ukazująca fantastyczną architekturę rzymską i egipskie obeliski.

Opracowanie: Adam Spodaryk (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

„Fragment projektu malowidła ściennego” Karola Kamieńskiego

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: