Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 174
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W filmie Digital Church Wael Shawky próbuje połączyć dwa światy, chrześcijański i islamski, poprzez odtworzenie w przestrzeni kościoła katolickiego sury poświęconej życiu Marii, matki Jezusa, zapisanej w świętej księdze muzułmanów. Artysta wykorzystuje tradycyjną dla świata islamskiego śpiewną recytację wersetów, posługując się przy tym językiem arabskim, do niedawna uznawanym za jedyny język, w którym tekst Koranu miał wartość modlitewną. Mimo że recytowana sura dotyczy wydarzeń dobrze znanych chrześcijańskim wiernym, forma jej przekazywania jest dla nich obca i niezrozumiała, a nawet – ze względu na wybór miejsca recytacji – może być odebrana jako bluźniercza.

Więcej

W filmie Digital Church Wael Shawky próbuje połączyć dwa światy, chrześcijański i islamski, poprzez odtworzenie w przestrzeni kościoła katolickiego sury poświęconej życiu Marii, matki Jezusa, zapisanej w świętej księdze muzułmanów. Artysta wykorzystuje tradycyjną dla świata islamskiego śpiewną recytację wersetów, posługując się przy tym językiem arabskim, do niedawna uznawanym za jedyny język, w którym tekst Koranu miał wartość modlitewną. Mimo że recytowana sura dotyczy wydarzeń dobrze znanych chrześcijańskim wiernym, forma jej przekazywania jest dla nich obca i niezrozumiała, a nawet – ze względu na wybór miejsca recytacji – może być odebrana jako bluźniercza.

Film prowokuje do zastanowienia się nad tym, w jaki sposób religie, mające u swoich podstaw podobne założenia i historie, mogą stać się powodem dla trwałych i krwawych konfliktów między jednostkami i grupami ludzkimi. Zwraca uwagę na to, jak silnie religia może splatać się z polityką, a polityczno-religijne decyzje mogą zniechęcać do prowadzenia dialogu na płaszczyźnie kulturowej – przykładem może tu być islamski fundamentalizm, który zrodził się wskutek osłabienia pozycji świata muzułmańskiego na przełomie XVIII i XIX wieku. Idee reform, konstruowane wówczas przez islamskich myślicieli w odpowiedzi na dominację Zachodu na arenie politycznej i cywilizacyjnej, rozwijały się dwojako: podczas gdy jedni przedstawiciele skierowali się ku modernizacji, odejściu od litery Koranu i rozdzieleniu państwa od religii na wzór zachodni, inni – uznający tego rodzaju tendencje za zagrożenie dla własnej tożsamości – zdecydowali się odciąć od zewnętrznych wpływów czy prób dialogu i powrócić do źródeł (fundamentów) wiary i kultury, by w ten sposób przywrócić dawną potęgę islamu.

Podkreślając dysonans powstający na styku różnych kultur i religii, artysta dąży jednak do znalezienia przestrzeni dla dialogu pomiędzy nimi. Ukazując jednocześnie podobieństwo przekazywanych treści i odmienność formy oraz języka, zmusza widzów do zadawania pytań dotyczących prawdy, mitu i stereotypów związanych z tożsamością kulturową i religijnością. Inspiruje do podjęcia pogłębionej analizy odrębności i podobieństw poszczególnych kultur i narodowości, do poszukiwania porozumienia pomiędzy różnymi cywilizacjami oraz rozpoczęcia pomiędzy nimi współpracy w miejsce rywalizacji.


Opracowanie: Vera Zalutskaya, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Wael Shawky (ur. 1971) – artysta sztuk wizualnych. Absolwent Uniwersytetu Aleksandryjskiego i Uniwersytetu Pensylwanii. Sięgając do rozmaitych mediów, takich jak film, rysunek, fotografia, performans, artysta bada i analizuje realne i wyobrażone historie i narracje świata arabskiego. Tworzone przez niego opowieści poruszają temat tożsamości w perspektywie narodowości, kultury, religii i statusu artysty. Autor wystaw indywidualnych, m.in.: Droga Czterdziestu Dni (Galeria Bunkier Sztuki, Kraków, 2007), Clean History (The Townhouse Gallery for Contemporary Art, Kair, 2009), Wael Shawky. Al Araba El Madfuna (Kunst-Werke, Berlin, 2012), Wael Shawky (The Hammer Museum, Los Angeles, 2013), dictum (Lisson Gallery, Londyn, 2014), Cabaret Crusades: The Path to Cairo (MACBA, Barcelona, 2015), Wael Shawky (PS1, Museum of Modern Art, Nowy Jork, 2015), Al Araba Al Madfuna (Fondazione Merz, Turyn, 2016). Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, w tym: dOCUMENTA (13) (Kassel, 2012), A History of Inspiration (Palais de Tokyo, Paryż, 2013), Manifesta 10 (Petersburg, 2014), Gallery 3010 (Sfeir-Semler Gallery, Bejrut, 2015), Outside the sentence there was a city (SALT, Istambuł, 2016), The Song of Roland: The Arabic Version (Kampnagel, Hamburg, 2017), Imaginary Asia (Nam June Paik Art Center, Yongin, 2017). Mieszka i pracuje w Aleksandrii.

Mniej

Wael Shawky, „Digital Church”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: