Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 206
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Projekt Wojciecha Doroszuka Reisefieber dotyczy problemu migracji ekonomicznej. Podczas pobytu w Berlinie artysta wcielił się w rolę przybysza ze Wschodu i zatrudnił się w sektorach usług powierzanych zazwyczaj emigrantom. Na podstawie jego doświadczeń powstało pięć filmów oraz fotografia, które tworzą wielowątkową opowieść o codziennym, zwyczajnym życiu w obcym kraju, obejmującą zarówno podejmowane prace zarobkowe, jak i sposoby spędzania czasu wolnego, przykładowo udział w masowych imprezach organizowanych w przestrzeni miasta. W każdej sytuacji bohater ukazany jest jednak jako stereotypowy obcy, pozbawiony chęci i możliwości dołączenia do wspólnoty rdzennych mieszkańców.

Więcej

Projekt Wojciecha Doroszuka Reisefieber dotyczy problemu migracji ekonomicznej. Podczas pobytu w Berlinie artysta wcielił się w rolę przybysza ze Wschodu i zatrudnił się w sektorach usług powierzanych zazwyczaj emigrantom. Na podstawie jego doświadczeń powstało pięć filmów oraz fotografia, które tworzą wielowątkową opowieść o codziennym, zwyczajnym życiu w obcym kraju, obejmującą zarówno podejmowane prace zarobkowe, jak i sposoby spędzania czasu wolnego, przykładowo udział w masowych imprezach organizowanych w przestrzeni miasta. W każdej sytuacji bohater ukazany jest jednak jako stereotypowy obcy, pozbawiony chęci i możliwości dołączenia do wspólnoty rdzennych mieszkańców. Jego wideoportrety przesiąknięte są poczuciem niepewności, samotności, lęku. Wyjątkiem jest poniekąd jedynie film wprowadzający widza w historię emigranta: nakręcona z okna samolotu podróż pośród obłoków wiedzie go w nieznane i zdaje się rokować nadzieję. Rozwiewa się jednak ona z chwilą, kiedy zaczyna się lądowanie samolotu, a z chmur wyłaniają się urbanistyczne krajobrazy Berlina, rozczarowująco zbieżne z widokami polskich miast, które zostawia za sobą bohater. Daleko im do zagadkowej krainy nowych wizji i możliwości.

Na ile realny i aktualny jest obraz migranta stworzony przez Doroszuka? Żyjemy dziś w epoce globalizacji, w ramach której płynność miejsc zamieszkania kojarzona jest z lekkością życia, z sukcesem raczej niż z porażką. Anna Dezeuze w tekście Lata lekkości. Sztuka w epoce bezcielesnego kapitału[1] podkreśla, iż konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy tymi, dla których „ruch stanowi życie” (współczesne elity, menadżerowie, prawnicy, specjaliści od marketingu etc.), a tymi, dla których „życie jest ruchem” (emigranci, banici, uchodźcy). Pierwsi żyją zgodnie z logiką, którą narzuca współczesny ruchomy kapitał, drudzy są wykluczeni z jego obiegu. Bohater Reisefieber swoją postawą zaburza powszechny w kulturze konsumpcyjnej obraz jednostki, którą obowiązuje przymus bycia szczęśliwym i aktywnym. Wykonuje najprostsze, najmniej ambitne czynności, takie jak mycie samochodów czy pomoc kuchenna. Jest smutny, zdemotywowany, samotny. Z taką osobą nie chcemy się utożsamiać. W końcu czasy, kiedy młodzi ludzie wyjeżdżali z Polski w poszukiwaniu jakiejkolwiek możliwości zarobku, oznaczającej często ciężką i marnie płatną pracę, w dużej mierze mamy już za sobą – bliższy jest nam obraz wykształconych i odnoszących sukcesy na emigracji elit, który najczęściej równie mocno mija się z prawdą, jak wizerunek biedującego emigranta.

Praca Wojciecha Doroszuka nie traci jednak na aktualności. Obecnie, kiedy do Polski spływają coraz większe rzesze emigrantów z Ukrainy, Białorusi, Kaukazu, sytuację jego bohatera możemy oglądać we własnym otoczeniu. Wędrówka w poszukiwaniu szans na lepsze życie nie jest najczęściej dobrowolna bez względu na jej czas i miejsce. Tytułowe słowo Reisefieber opisuje towarzyszący jej stan lękowy, który w przypadku migracji z przymusu najczęściej nie kończy się wraz z podróżą, lecz może trwać latami: to stan permanentnego odłożenia pełni i sensu życia na czas bliżej nieokreślony. W tym oczekiwaniu i egzystencjalnym zawieszeniu migranci budują jednak trwałe relacje, tworzą lokalne społeczności, solidaryzują się i wspierają, starając się oswoić obce otoczenie. Jedna z opowieści Doroszuka poświęcona jest grupie obcokrajowców uczących się języka niemieckiego. Ukazuje ona wspólne działanie, które jednoczy ludzi ponad kategoriami rasowej i narodowej przynależności. Mimo tego nie pozwala im pozbyć się etykiety „inny”, „obcy”, co jeszcze bardziej widoczne jest dzisiaj, w dobie wzrastających nacjonalizmów.

Zdaniem Dezeuze współczesne praktyki artystyczne mają możliwość stworzenia przestrzeni dialogu pomiędzy podzielonymi zbiorowościami, w której powstaje szansa na kształtowanie nowych polityk, modeli działania i reguł współistnienia. Doroszuk stara się dostarczać tego rodzaju azylu i społecznego laboratorium, dając wgląd w doświadczenia i emocje wykluczonych. Odnaleźć je można nie tylko w opowieści o lęku przed podróżą w nieznane zawartej w Reisefieber, lecz również w innych jego pracach wideo, takich jak Raspberry Days (2008), Birkac Yer (2007), Lunch I, Lunch II i Picnic (2005), Party (2006) czy El Dorado (2006).

 

Opracowanie: Vera Zalutskaya, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Wojciech Doroszuk (ur. 1980) – artysta sztuk wizualnych, autor filmów wideo, fotograf. Absolwent Wysziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2006). Stypendysta Ministra Kultury (2005–2006), laureat konkursu im. Gepperta (2007). Był nominowany do Nagrody Deutsche Banku Spojrzenia (2009). Interesują go problemy wykluczenia, ksenofobii, śmierci, a także kwestie komunikacji, języka, tłumaczenia. W swojej twórczości posługuje się formułą dokumentu lub paradokumentu. Jego pełne realizmu rejestracje filmowe charakteryzuje rygorystyczna selekcja motywów, kadrów i kolorystyki. Estetyzacja obrazu często wchodzi w dysonans z podejmowaną przez artystę tematyką. Autor wystaw indywidualnych, m.in.: Reisefieber (w ramach projektu Transkultura, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków, 2007), Raspberry (HIT Gallery, Bratysława, 2008), Special Features (BWA Awangarda, Wrocław, 2009), Pierwszy dzień lata (lokal_30, Warszawa, 2010), Festin (Galerie Joseph Tang, Paryż, 2013), Secret Cinema: Wojtek Doroszuk (Fondation Ricard, Paryż, 2014), Bliż (Galeria Arsenał, Białystok, 2016). Jego prace były prezentowane w ramach wystaw zbiorowych, takich jak: Nie ma sorry (Muzeum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2008), DEgeneration/REgeneration (Marina Abramovic Institute, San Francisco, 2009), Rückblicke (Polski Instytut, Berlin, 2010), Between Ideology and Identity (LABOR, Budapeszt, 2011), Self Staging (w ramach Biennale Młodej Sztuki, Magician Space, Pekin, 2012), Mikroutopie codzienności (CSW Znaki Czasu, Toruń, 2013), 4. Międzynarodowe Biennale Młodej Sztuki (Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej, Moskwa, 2014), W stronę instytucji krytycznej (Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2014), Artists’ Film Biennal (Institute of Contemporary Arts, Londyn, 2014), Procedures for the Head. Polish Art Today (Kunsthalle, Bratysława, 2015), Musrara Mix Festival 16. (The Naggar School of Art, Jerozolima, 2016). Mieszka i pracuje w Rouen we Francji.

Materiały dodatkowe:

J. Kowalewicz, Obłomowszczyzna. O Wojciechu Doroszuku, [w:] Bez tytułu. Przewodnik po Kolekcji, s. 46–47, http://bunkier.art.pl/?wydawnictwo=bez-tytulu-przewodnik-po-kolekcji (data dostępu: 11 stycznia 2018).



[1] A. Dezeuze, The light years: contemporary art in the age of weightless capital, 9.06.2011, tłum. B. Bauer, online: http://www.metamute.org/editorial/articles/light-years-contemporary-art-age-weightless-capital# (dostęp: 02.06.2017).

Mniej

Wojciech Doroszuk, „Reisefieber”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: