Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 22
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Film 6 rzek, zrealizowany w 2012 roku przez artystkę i operatora Piotra Pawlusa, jest zapisem nietypowej podróży wodnym szlakiem. Przywoływała ona imiona sześciu krakowskich rzek i pokazywała ich zagrożone piękno. Kręte dopływy Wisły – Rudawa, Wilga, Dłubnia, Prądnik – meandrują wąskimi korytami przez postindustrialne tereny, wypalone rżyska i dźwięczące głosami ptaków lasy łęgowe, stanowiąc nie lada wyzwanie dla potencjalnych podróżników. Dopiero w końcowym biegu Malik i Pawlus przepływają przez lepiej znane krakowianom osiedla, blokowiska i ogródki działkowe. Artystka w samodzielnie skonstruowanej łódce pokonuje spowite mgłą tunele z gałęzi zwieszających się nisko nad lustrem wody i rozbrzmiewające echem sztolnie; przeprawia się przez skupiska śmieci oraz pnie zwalonych drzew; zmaga się z wartkim nurtem strug, by na koniec wpłynąć na leniwie rozlewające się wody Wisły. Posługując się poetyką spomiędzy filmu dokumentalnego, muzycznego klipu i pracy wideo, kreuje nieoczywisty i nastrojowy obraz Krakowa, w którym peryferia miasta zdobywają przewagę nad jego centrum.

Więcej

„W sztuce Cecylii Malik Kraków odsłania swoje najbardziej tajemnicze i najdziksze zakątki. Staje się miastem brzóz rosnących pomiędzy pasami szybkiego ruchu na Alejach, buków z Lasu Wolskiego, akacji z Rynku Głównego czy rzek, wzdłuż których rosną lasy łęgowe i puszcze. Chwile samotności współistnieją tu z kolektywnym działaniem, które artystka podejmuje z innymi artystami, miejskimi aktywistami i ekologami, a przede wszystkim ze swoją siostrą Justyną Koeke”[1].

Afirmacja natury, jej dzikiego piękna i ulotności stanowi jeden z kluczowych wątków twórczości Cecylii Malik. Artystka tworzy w 6 rzekach niezwykłą przyrodniczą mapę, dedykowaną w szczególności przestrzeni Krakowa i reszcie regionu małopolskiego. Przygląda się mijanym codziennie, a niedostrzeganym często elementom krajobrazu. Niezwykłe fotograficzne arboretum stworzone podczas projektu 365 Drzew (2009–2010) to w znacznej mierze opowieść o krakowskich klonach, jesionach, wierzbach i kilkunastu innych gatunkach rozsianych w centrum i na obrzeżach miasta. Ich sylwetkę artystka uzupełnia jedynie swoją barwną, wspinającą się na konary postacią. Trudno dostępne obszary przyrodnicze przekształca w swoją pracownię. Stało się tak na przykład w przypadku nadwiślańskiego lasku łęgowego podczas projektu Obrazy z Lasu Łęgowego (2012–2013). Malik zagląda również do przydomowych ogrodów, poznając w nich bohaterów swoich opowieści (Koncert u Pana Żula, 2009–2011) bądź czyniąc z nich przestrzeń utopijnych projektów (Raj na ziemi, 2015). Przede wszystkim jednak podejmuje walkę o zachowanie dzikiego, naturalnego oblicza przyrody i utrzymanie jej niepowtarzalnych walorów. W tym celu razem z siostrą Justyną Koeke zainicjowała akcję Modraszek Kolektyw (2011), sprzeciwiając się planom zabudowy cennego przyrodniczo obszaru Zakrzówka; następnie zaś ruszyła na pomoc rzece Białce (Warkocze Białki, 2013), protestując przeciwko regulacji jej koryta i przekształceniu doliny – chronionych programem Natura 2000.

Film 6 rzek, zrealizowany w 2012 roku przez artystkę i operatora Piotra Pawlusa, jest zapisem nietypowej podróży wodnym szlakiem. Przywoływała ona imiona sześciu krakowskich rzek i pokazywała ich zagrożone piękno. Kręte dopływy Wisły – Rudawa, Wilga, Dłubnia, Prądnik – meandrują wąskimi korytami przez postindustrialne tereny, wypalone rżyska i dźwięczące głosami ptaków lasy łęgowe, stanowiąc nie lada wyzwanie dla potencjalnych podróżników. Dopiero w końcowym biegu Malik i Pawlus przepływają przez lepiej znane krakowianom osiedla, blokowiska i ogródki działkowe. Artystka w samodzielnie skonstruowanej łódce pokonuje spowite mgłą tunele z gałęzi zwieszających się nisko nad lustrem wody i rozbrzmiewające echem sztolnie; przeprawia się przez skupiska śmieci oraz pnie zwalonych drzew; zmaga się z wartkim nurtem strug, by na koniec wpłynąć na leniwie rozlewające się wody Wisły. Posługując się poetyką spomiędzy filmu dokumentalnego, muzycznego klipu i pracy wideo, kreuje nieoczywisty i nastrojowy obraz Krakowa, w którym peryferia miasta zdobywają przewagę nad jego centrum.

Opracowanie: Anna Lebensztejn, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Link do publikacji: Cecylia Malik. Rezerwat Miasto, red. M. Niedośpiał, A. Rostkowska, Kraków 2013: https://issuu.com/bunkier_sztuki/docs/rezerwat_miasto9webii

Cecylia Malik (ur. 1975) – malarka, performerka, kuratorka, edukatorka i aktywistka. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatka przyznawanej przez krakowską „Gazetę Wyborczą” nagrody publiczności Kulturalne Odloty 2010 w kategorii „artysta roku”. Za realizację projektu 365 Drzew otrzymała tytuł Kulturystki roku 2010, przyznawany przez Instruktorów Radiowego Domu Kultury Programu Trzeciego Polskiego Radia. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Autorka wystaw indywidualnych, m.in.: Ikonostas Miasto (Galeria Zderzak, Kraków, 2009), Rezerwat Miasto (Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, 2013), Ogród (Galeria Aristoi, Kraków, 2015), Paradise on Earth (Kunstverein zu Assenheim). Uczestniczyła także w licznych wystawach zbiorowych, m.in.: Szachrajki, łobuzy, pasożyty (Studio BWA Wrocław, 2011), Dialogues (Biennale Sztuki Współczesnej, Petersburg, 2011), Private Nationalism (Divus Gallery, Praga, 2014), Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2016). W 2015 roku zrealizowała film Raj na ziemi, którego premiera odbyła się podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Piotr Pawlus – operator filmowy, autor zdjęć do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i pełnometrażowych filmów fabularnych. Absolwent malarstwa na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie oraz realizacji obrazu na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku. Autor zdjęć m.in. w filmach: Muzykanci II (2013, reż. Agata Biskup, Przemek Czepurko), Errata (2013, reż. Arek Biedrzycki), Nowy świat (2016, segment Vera, reż. Łukasz Ostalski), Pociecha (2017, reż. Paweł Podlejski), Bachanalia (2017, reż. Karolina Dudzic). Mieszka i pracuje w Krakowie.



[1] Aneta Rostkowska, Opis wystawy Rezerwat Miasto w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, [w:] Cecylia Malik. Rezerwat Miasto, red. M. Niedośpiał, A. Rostkowska, Kraków 2013, s. 16.

Mniej

Cecylia Malik, Piotr Pawlus, „6 rzek”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: